Do stolicy województwa warmińsko-mazurskiego dotarł kolejny nietypowy tramwaj. Nowy Twist produkcji Pesy dla Krajowy przejdzie homologację na olsztyńskich torach. Pojazd, co warto podkreślić, jest jednokierunkowy.
Pesa
realizuje umowę na dostawę 17 tramwajów Twist dla rumuńskiej Krajowy. Pojazdy te zaprojektowano jako punkt wyjścia dla całej rodziny tramwajów o roboczej nazwie Tram.eu. Modułowość tej konstrukcji ma umożliwiać, w zależności od oczekiwań klienta, nie tylko dowolne zabudowywanie wnętrza, ale także wyposażanie tramwajów w nowoczesne systemy dobrane do lokalnych warunków technicznych i potrzeb.
Pesa Twist Craiova to tramwaje jednokierunkowe, o długości 27m, z 58 miejscami siedzącymi i przestrzenią dla niepełnosprawnych, wyposażone w systemy diagnostyczne, klimatyzację, Wi Fi czy gniazda USB.
Pierwszy nowy pojazd Pesy dla Krajowy, przed wyruszeniem do Rumunii, dotarł w nocy z niedzieli na poniedziałek do Olsztyna, gdzie przejdzie testy homologacyjne. Dlaczego stolica Warmii i Mazur? Wiąże się to z wymiarami skrajnych członów, które są dłuższe od użytkowanych w Polsce – nie gwarantowało to przejazdu przy obowiązującej gdzie indziej skrajni 2,4 m.
– Zgodnie z umową Pesa ma czas końca listopada na testy i jazdy homologacyjne – wyjaśnia Cezary Stankiweicz, rzecznik prasowy MPK w Olsztynie. Jazdy nowego tramwaju mają się odbywać nocami, tak by nie wpływać na normalny rozkład jazdy. – Testy będą się odbywały na dostępnych obecnie liniach jedynki i trójki, zaś obracanie tramwaju zaplanowano na skrzyżowaniu przy Galerii Warmińskiej na ul. Tuwima i Sikorskiego – podaje Stankiewicz. Tramwaj ma możliwość cofania z prędkością 15 km/h.
W poniedziałek do Olsztyna mają dotrzeć pracownicy Pesy, którzy będą nadzorować jazdy testowe i ustalać szczegóły całej operacji. – Jutro mają odbyć się spotkania robocze, jak całość prac homologacyjnych ma zostać zorganizowana – podkreśla rzecznik.
Pesa Twits będzie drugim tramwajem, który przybył do Olsztyna na testy. Wcześniej na homologację przyjechał pojazd Stadlera – Metelica – który następnie dotarł do Boliwii na potrzeby nowej sieci tramwajowej w Cochabambie. W przypadku Pesy jest to pierwszy w Olsztynie pojazd jednokierunkowy. Warto przypomnieć, że olsztyńska sieć dostostosowana jest do obsługi tramwajów dwukierunkowych.
Pulpit manewrowy z tyłu tramwaju, fot. red.