Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze planuje duże inwestycje w tabor oraz w infrastrukturę zajezdni. Blisko 10% posiadanych autobusów zostanie wymienionych na pojazdy elektryczne, w dodatku – bardziej pojemne od tych przeznaczonych do wycofania. Do ich obsługi ma też zostać przystosowana baza przewoźnika.
– Zakup 8 autobusów będzie realizowany w ramach programu NFOŚiGW „Zielony Transport Publiczny” (faza III), natomiast projekt zagospodarowania terenu pod miejsca postojowe dla autobusów wraz z infrastrukturą towarzyszącą zaplanowany jest do realizacji ze środków własnych Spółki. Projekty te nie angażują środków z unijnego programu FEnIKS – informuje wiceprezes MZK Jelenia Góra Michał Palewicz.
Autobusy: Będzie więcej elektrycznych
Jeleniogórski przewoźnik chce ogłosić przetarg na 4 autobusy elektryczne klasy Midi (8,5-9,9 m długości) i tyle samo 18-metrowych przegubowców. Pojazdy muszą być niskopodłogowe, ale układ drzwi na obecnym etapie określono dość dowolnie (dopuszczono np. brak otworu drzwiowego na tylnym zwisie). Pojemność baterii w krótszych autobusach ma wynosić co najmniej 280 kWh, a w dłuższych – nie mniej niż 390 kWh. Przewoźnik zamierza eksploatować je przez co najmniej 15 lat (przy założeniu rocznego przebiegu 70 tys. km dla autobusów Midi i 55 tys. km – dla Mega).
Dlaczego MZK zdecydował się na zakup autobusów elektrycznych, a nie wodorowych? – Wynika to w głównej mierze z braku dostępności stacji ładowania wodoru w Jeleniej Górze – wyjaśnia Palewicz. Dodatkowym argumentem przeciw autobusom wodorowym były koszty ich eksploatacji, kilkakrotnie wyższe od ich elektrycznych odpowiedników.
Odmłodzenie, a nie powiększenie floty
Obecny tabor MZK Jelenia Góra składa się z 82 autobusów, w większości o napędzie spalinowym. Napęd elektryczny ma 20
Yutongów E12. Jeden spośród MANów (najliczniejsza marka) i trzy Volvo są natomiast hybrydami. Inne występujące marki pojazdów to
Scania, Solaris i Mercedes. – Projekt zakłada wymianę 8 szt. pojazdów napędzanych olejem napędowym na 8 szt. pojazdów elektrycznych. Realizacja projektu nie wpłynie na ilość posiadanego taboru – informuje wiceprezes. Do zastąpienia wytypowano cztery Solarisy Urbino 10 i po jednym egzemplarzu modeli: MAN A23, MAN A37 Hybrid, MAN A78 i Mercedes O530 Citaro.
Po zakończeniu zakupów w jeleniogórskim taborze nieco przybędzie przegubowców. – Planowany zakup dotyczy 4 autobusów przegubowych (Mega) i 4 segmentu Midi, a likwidacja dotyczy 4 sztuk Midi, 3 Maxi oraz 1 Mega – precyzuje nasz rozmówca.
Zajezdnia: Dwa etapy modernizacji
Przebudowa placu postojowego zajezdni ma być realizowana w trybie „Projektuj i Buduj”. Obecny plac z drogami wewnętrznymi ma nawierzchnię częściowo bitumiczną, a częściowo – z trylinki. Jej stan zamawiający określa jako dostateczny. Teren jest pochyły, a różnica wysokości między najniższym a najwyższym punktem sięga dwóch metrów. Wykonawca ma uporządkować układ drogowy, przebudować nawierzchnię (na wykonaną z betonu asfaltowego) oraz sieć kanalizacji deszczowej i oświetlenie drogowe. Po przebudowie plac ma mieć 37 miejsc postojowych. Całości dopełni budowa stacji transformatorowej, rozdzielni, 7 stanowisk pod podwójne stacje ładowania dla autobusów elektrycznych oraz 23 słupków elektrycznych do ładowania innych pojazdów.
Będzie to jednak dopiero pierwszy etap inwestycji planowanej przez MZK w zajezdni. Drugi – według naszego rozmówcy – ma polegać na zagospodarowaniu kolejnych miejsc postojowych oraz dróg dojazdowych dla autobusów (nie tylko elektrycznych) wraz z infrastrukturą pomocniczą.
Węzły przesiadkowe ze środków FEnIKS. Autobusy – później
MZK planuje w najbliższych latach także inne inwestycje taborowe oraz infrastrukturalne. Ich realizacja zależy jednak od dostępnych programów pomocowych. – Spółka planuje termomodernizację głównej hali napraw wraz z instalacją OZE oraz budowę nowej mniejszej hali na potrzeby ścieżki OC, diagnostyki, lakierni i miejsc mycia pojazdów – zapowiada Palewicz. Planowane źródło dofinansowania to program „Poprawa efektywności energetycznej (wraz z instalacją OZE) w dużych i średnich przedsiębiorstwach”. Aby jeszcze bardziej poprawić efektywność energetyczną i ograniczyć negatywny wpływ na środowisko, MZK zamierza wybudować drugą instalację fotowoltaiczną o mocy 275 kW.
Przedsięwzięcia dofinansowywane z unijnego programu FEnIKS będą natomiast realizowane wraz z Urzędem Miasta. Zaplanowano przebudowę węzłów przesiadkowych (wraz z uruchomieniem punktów sanitarnych dla kierowców), zakup kilkunastu biletomatów i tablic systemu informacji pasażerskiej oraz doposażenie w system liczenia pasażerów tych posiadanych autobusów (45 pojazdów), które jeszcze nie mają takiego rozwiązania. – W miarę pojawiania się kolejnych programów Spółka będzie dążyła do zwiększenia ilości taboru zeroemisyjnego – deklaruje wiceprezes.