Partner serwisu
Komunikacja

Jelenia Góra: NFOŚiGW dofinansuje zakup 8 elektrobusów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
04-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jelenia Góra: NFOŚiGW dofinansuje zakup 8 elektrobusów
fot. MZK Jelenia Góra
Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze planuje duże inwestycje w tabor oraz w infrastrukturę zajezdni. Blisko 10% posiadanych autobusów zostanie wymienionych na pojazdy elektryczne, w dodatku – bardziej pojemne od tych przeznaczonych do wycofania. Do ich obsługi ma też zostać przystosowana baza przewoźnika.

– Zakup 8 autobusów będzie realizowany w ramach programu NFOŚiGW „Zielony Transport Publiczny” (faza III), natomiast projekt zagospodarowania terenu pod miejsca postojowe dla autobusów wraz z infrastrukturą towarzyszącą zaplanowany jest do realizacji ze środków własnych Spółki. Projekty te nie angażują środków z unijnego programu FEnIKS – informuje wiceprezes MZK Jelenia Góra Michał Palewicz.

Autobusy: Będzie więcej elektrycznych

Jeleniogórski przewoźnik chce ogłosić przetarg na 4 autobusy elektryczne klasy Midi (8,5-9,9 m długości) i tyle samo 18-metrowych przegubowców. Pojazdy muszą być niskopodłogowe, ale układ drzwi na obecnym etapie określono dość dowolnie (dopuszczono np. brak otworu drzwiowego na tylnym zwisie). Pojemność baterii w krótszych autobusach ma wynosić co najmniej 280 kWh, a w dłuższych – nie mniej niż 390 kWh. Przewoźnik zamierza eksploatować je przez co najmniej 15 lat (przy założeniu rocznego przebiegu 70 tys. km dla autobusów Midi i 55 tys. km – dla Mega).

Dlaczego MZK zdecydował się na zakup autobusów elektrycznych, a nie wodorowych? – Wynika to w głównej mierze z braku dostępności stacji ładowania wodoru w Jeleniej Górze – wyjaśnia Palewicz. Dodatkowym argumentem przeciw autobusom wodorowym były koszty ich eksploatacji, kilkakrotnie wyższe od ich elektrycznych odpowiedników.

Odmłodzenie, a nie powiększenie floty

Obecny tabor MZK Jelenia Góra składa się z 82 autobusów, w większości o napędzie spalinowym. Napęd elektryczny ma 20 Yutongów E12. Jeden spośród MANów (najliczniejsza marka) i trzy Volvo są natomiast hybrydami. Inne występujące marki pojazdów to Scania, Solaris i Mercedes. – Projekt zakłada wymianę 8 szt. pojazdów napędzanych olejem napędowym na 8 szt. pojazdów elektrycznych. Realizacja projektu nie wpłynie na ilość posiadanego taboru – informuje wiceprezes. Do zastąpienia wytypowano cztery Solarisy Urbino 10 i po jednym egzemplarzu modeli: MAN A23, MAN A37 Hybrid, MAN A78 i Mercedes O530 Citaro.

Po zakończeniu zakupów w jeleniogórskim taborze nieco przybędzie przegubowców. – Planowany zakup dotyczy 4 autobusów przegubowych (Mega) i 4 segmentu Midi, a likwidacja dotyczy 4 sztuk Midi, 3 Maxi oraz 1 Mega – precyzuje nasz rozmówca.

Zajezdnia: Dwa etapy modernizacji

Przebudowa placu postojowego zajezdni ma być realizowana w trybie „Projektuj i Buduj”. Obecny plac z drogami wewnętrznymi ma nawierzchnię częściowo bitumiczną, a częściowo – z trylinki. Jej stan zamawiający określa jako dostateczny. Teren jest pochyły, a różnica wysokości między najniższym a najwyższym punktem sięga dwóch metrów. Wykonawca ma uporządkować układ drogowy, przebudować nawierzchnię (na wykonaną z betonu asfaltowego) oraz sieć kanalizacji deszczowej i oświetlenie drogowe. Po przebudowie plac ma mieć 37 miejsc postojowych. Całości dopełni budowa stacji transformatorowej, rozdzielni, 7 stanowisk pod podwójne stacje ładowania dla autobusów elektrycznych oraz 23 słupków elektrycznych do ładowania innych pojazdów.

Będzie to jednak dopiero pierwszy etap inwestycji planowanej przez MZK w zajezdni. Drugi – według naszego rozmówcy – ma polegać na zagospodarowaniu kolejnych miejsc postojowych oraz dróg dojazdowych dla autobusów (nie tylko elektrycznych) wraz z infrastrukturą pomocniczą.

Węzły przesiadkowe ze środków FEnIKS. Autobusy – później

MZK planuje w najbliższych latach także inne inwestycje taborowe oraz infrastrukturalne. Ich realizacja zależy jednak od dostępnych programów pomocowych. – Spółka planuje termomodernizację głównej hali napraw wraz z instalacją OZE oraz budowę nowej mniejszej hali na potrzeby ścieżki OC, diagnostyki, lakierni i miejsc mycia pojazdów – zapowiada Palewicz. Planowane źródło dofinansowania to program „Poprawa efektywności energetycznej (wraz z instalacją OZE) w dużych i średnich przedsiębiorstwach”. Aby jeszcze bardziej poprawić efektywność energetyczną i ograniczyć negatywny wpływ na środowisko, MZK zamierza wybudować drugą instalację fotowoltaiczną o mocy 275 kW.

Przedsięwzięcia dofinansowywane z unijnego programu FEnIKS będą natomiast realizowane wraz z Urzędem Miasta. Zaplanowano przebudowę węzłów przesiadkowych (wraz z uruchomieniem punktów sanitarnych dla kierowców), zakup kilkunastu biletomatów i tablic systemu informacji pasażerskiej oraz doposażenie w system liczenia pasażerów tych posiadanych autobusów (45 pojazdów), które jeszcze nie mają takiego rozwiązania. – W miarę pojawiania się kolejnych programów Spółka będzie dążyła do zwiększenia ilości taboru zeroemisyjnego – deklaruje wiceprezes.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chiński elektrobus firmy King Long na testach w Skierniewicach

Komunikacja

Chiński elektrobus firmy King Long na testach w Skierniewicach

Farsewicz Przemysław 26 września 2024

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Komunikacja

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Roman Czubiński 24 września 2024

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Komunikacja

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Roman Czubiński 17 września 2024

Zobacz również:

Jelenia Góra wybrała dostawcę elektrobusów

Komunikacja

Jelenia Góra wybrała dostawcę elektrobusów

Jakub Rösler 03 czerwca 2024

Jedna oferta na nowe autobusy dla Jeleniej Góry

Komunikacja

Jedna oferta na nowe autobusy dla Jeleniej Góry

Jakub Rösler 12 kwietnia 2024

Jelenia Góra kupuje następne autobusy elektryczne

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Chiński elektrobus firmy King Long na testach w Skierniewicach

Komunikacja

Chiński elektrobus firmy King Long na testach w Skierniewicach

Farsewicz Przemysław 26 września 2024

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Komunikacja

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Roman Czubiński 24 września 2024

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Komunikacja

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Roman Czubiński 17 września 2024

Zobacz również:

Jelenia Góra wybrała dostawcę elektrobusów

Komunikacja

Jelenia Góra wybrała dostawcę elektrobusów

Jakub Rösler 03 czerwca 2024

Jedna oferta na nowe autobusy dla Jeleniej Góry

Komunikacja

Jedna oferta na nowe autobusy dla Jeleniej Góry

Jakub Rösler 12 kwietnia 2024

Jelenia Góra kupuje następne autobusy elektryczne

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5