Grupa Stadlera pozyskała w Niemczech kontrakt o wartości ponad 90 mln euro. Miejski przewoźnik Jenaer Nahverkehr zamówił 24 wąskotorowe wagony z rodziny Tramlink, zastrzegając prawo dokupienia 19 kolejnych. Częścią kontraktu jest umowa ramowa na utrzymanie pojazdów przez 24 lata (z możliwością wydłużenia do 32).
Wagony zostaną dostarczone w dwóch odmianach, różniących się pojemnością. 16 z nich będzie składało się z 7 sekcji o łącznej długości ok. 42 metrów. Każdy z nich będzie mógł pomieścić 234 pasażerów, w tym 75 na miejscach siedzących (przewidziano też pięć miejsc na wózki inwalidzkie). 8 kolejnych tramwajów będzie pojazdami 5-członowymi, 32-metrowymi, z 174 miejscami (w tym 46 siedzącymi) i czterema miejscami na wózki. Dłuższa wersja będzie miała po sześcioro, a krótsza – po pięcioro drzwi po obu stronach pudła.
Tramwaje dla Jeny będą – co oczywiste – niskopodłogowe. Ich wyróżnikiem są innowacyjne wózki, skonstruowane w sposób redukujący hałas i poprawiający komfort jazdy. Przy projektowaniu wnętrza położono nacisk na dostępność dla osób o ograniczonej mobilności. Wyposażenie będzie obejmowało – między innymi – system informacji pasażerskiej wykonany w taki sposób, by jej nośniki były widoczne z każdego siedzenia.
– Nowe tramwaje to ważna inwestycja w komunikację publiczną, a także w ochronę klimatu w przyszłości. Zapewnią one mieszkańcom odpowiednią przestrzeń, wygodę i możliwość poruszania się w sposób przyjazny dla środowiska – mówi cytowany w komunikacie Stadlera odpowiedzialny za lokalny transport zbiorowy w Jenie Steffen Gundermann. – Tramlink to sprawdzona konstrukcja, z powodzeniem eksploatowana przez przewoźników w czterech krajach. Odznacza się dużą podatnością na adaptację do istniejącej infrastruktury i potrzeb użytkownika – uzupełnia naczelnik działu sprzedaży tramwajów, pojazdów lekkiej kolei oraz pociągów metra Stadlera Patrick Sefzik. Jak dodaje kierujący wydziałem produkcji Christoph Klaes, w przypadku tramwajów dla Jeny szczególny nacisk położono na ograniczanie zużycia energii, między innymi poprzez redukcję masy.
Wartość zamówienia podstawowego wynosi ok. 92 milionów euro. Około 23,4 mln euro będzie pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a ok. 21 mln euro – z budżetu państwa (Jena leży w Turyngii, należącej do biedniejszych, przejętych po byłej NRD obszarów dzisiejszych Niemiec). Pierwsze zamówione tramwaje mają rozpocząć służbę w roku 2023.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.