Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jerozolima. CAF wygrał potężny przetarg na rozbudowę sieci tramwajowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-08-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jerozolima. CAF wygrał potężny przetarg na rozbudowę sieci tramwajowej
fot. MitigationMeasure, lic. CC A-SA 3.0 Unported
Konsorcjum hiszpańskiej firmy CAF i izraelskiej firmy budowlanej Shapir rozbuduje jedną z najniezwyklejszych sieci tramwajowych na świecie, czyli tramwaj w Jerozolimie. Na potrzeby projektu powstanie specjalna spółka TransJerusalem J–Net. Wartość kontraktu to ok. 1,8 mld euro.

Dziś w Jerozolimie kursuje tylko jedna, „czerwona” linia tramwaju, od lat będąca tematem sporów, kontrowersji, ale z drugiej strony choćby tematem filmów. Trasa przecinająca Jerozolimę z północnego wschodu na południowy zachód przejeżdża przez centrum miasta, w tym dzielnice arabskie.

Nowa linia, przedłużenie istniejącej

Przetarg, który wygrały CAF (w Polsce znany głównie jako właściciel Solarisa, ale to firma z branży transportu szynowego o międzynarodowym zasięgu) i Shapir dotyczy rozbudowy sieci o kolejną linię – „zieloną” – a także jej 15–letniej obsługi i 25-letniego utrzymania. Właśnie dla tego celu powstanie TransJerusalem J-Net.

Zadanie będzie realizowane w ramach partnerstwa publiczno–prywatnego i całość ma zostać zrealizowana do 2025 r., ale częściowo nowe odcinki będą uruchamiane od 2022 r. Shapir rozbuduje istniejącą linię czerwoną o ok. 7 km, wraz z budową 53 przystanków na całej długości linii, a także zbuduje od podstaw planowaną na ponad 20 km linię zieloną, która połączy Uniwersytet Hebrajski we wschodniej części miasta z osiedlem Gilo, na południowym zachodzie. Te prace wyceniono na ok. 300 mln euro.

CAF ma być odpowiedzialny za dostawę 114 tramwajów Urbos, a także remont używanych dziś 46 tramwajów kursujących po linii czerwonej (co ciekawe, są to citadisy od Alstomu). Poza tym Hiszpanie będą odpowiedzialni za dostarczenie systemów sygnalizacji, zasilania i komunikacji. Za tę część projektu CAF zarobi ok. 0,5 mld euro.

Konsorcjum obu firm będzie odpowiedzialne za zarządzanie i utrzymanie sieci. To zadanie wyceniono na 1 mld euro.

Tramwaj sprzeczny z prawami człowieka?

W przetargu złożono tylko dwie oferty. CAF i Shapir pokonali międzynarodowe konsorcjum w którym główną role odgrywało chińskie CRRC. Jeszcze wiosną wydawało się, że chętnych będzie więcej, w tym giganci z Alstomu, Siemensa i Bombardiera, ale firmy stopniowo wycofywały swoją chęć startu.

Najgłośniejsza była majowa decyzja Alstomu, który w ostatniej chwili zdecydował się nie składać oferty. Choć oficjalnie powody miały charakter biznesowy, to izraelskie media, w tym Jerusalem Post, sugerowały powody polityczne. Zielona linia ma przechodzić przez Wschodnią Jerozolimę, którą Palestyńczycy uważają za tereny okupowane przez Izrael, a Alstom we Francji spotkał się z krytyką za współpracę z administracją premiera Benjamina Netanjahu.

Z drugiej strony pozwy przeciwko Alstomowi zapowiedzieli izraelscy konsorcjanci Dan i Elektra (firmy ujawniły, że Alstom argumentował im swoją decyzję właśnie możliwymi naruszeniami praw człowieka przez budowę we Wschodniej Jerozolimie, co byłoby sprzeczne z francuskim prawem), a burmistrz Jerozolimy wezwał premiera Netanjahu do wyrzucenia Alstomu z innych projektów które francuska firma realizuje w Izraelu.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Setki milionów złotych na autobusy i... tramwaje w Polsce Wschodniej

Prawo & Finanse

Setki milionów złotych na autobusy i... tramwaje w Polsce Wschodniej

inf. pras. oprac. jr 13 września 2023

Rusza przebudowa wiaduktu tramwajowego w Będzinie

Przestrzeń

Rusza przebudowa wiaduktu tramwajowego w Będzinie

Mikołaj Kobryński 28 lipca 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mobilność

Warszawa. Tramwajarze na rondzie Tybetu. Spore utrudnienia

Przestrzeń

Warszawa. Tramwajarze na rondzie Tybetu. Spore utrudnienia

inf. pras. UM Warszawa 06 lipca 2023

Jerozolima. Gdzie miejsce dla kobiet w ortodoksyjnym tramwaju?

Komunikacja

Zobacz również:

Setki milionów złotych na autobusy i... tramwaje w Polsce Wschodniej

Prawo & Finanse

Setki milionów złotych na autobusy i... tramwaje w Polsce Wschodniej

inf. pras. oprac. jr 13 września 2023

Rusza przebudowa wiaduktu tramwajowego w Będzinie

Przestrzeń

Rusza przebudowa wiaduktu tramwajowego w Będzinie

Mikołaj Kobryński 28 lipca 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mobilność

Warszawa. Tramwajarze na rondzie Tybetu. Spore utrudnienia

Przestrzeń

Warszawa. Tramwajarze na rondzie Tybetu. Spore utrudnienia

inf. pras. UM Warszawa 06 lipca 2023

Jerozolima. Gdzie miejsce dla kobiet w ortodoksyjnym tramwaju?

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5