Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję ustalającą środowiskowe uwarunkowana dla przebudowy linii średnicowej od Warszawy Wschodniej do Wybrzeża Szczecińskiego wraz z budową nowej łącznicy.
Decyzja środowiskowa została wydana dla okolic Warszawy Wschodniej i odcinka linii średnicowej na prawym brzegu Wisły – do Wybrzeża Szczecińskiego. Elementem inwestycji jest też nowa łącznica (estakada) pomiędzy liniami kolejowymi nr 7 i 9, która umożliwi bezkolizyjny przejazd pociągów w linii legionowskiej na średnicę podmiejską.
Zakres robót obejmuje też całkowitą przebudowę stacji Warszawa Wschodnia – całego układu torowo-peronowego. Powstanie tu hala peronowa dla wszystkich peronów, która swoim zasięgiem obejmie wszystkie wyjścia z przejść pod torami w części dalekobieżnej i całą długość peronów podmiejskich. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Przewidziano także budowę zaplecza techniczno-socjalnego w okolicach stacji Warszawa Wschodnia, które będzie składać się z:budynku wielofunkcyjnego wraz z LCS, garażu, magazynu paliw i środków chemicznych, wiaty techniczno-magazynowej, istniejącego warsztatu (obiekt przewidziany do remontu) oraz hali warsztatowej dla toru odstawczego. Przebudowany zostanie też posterunek odgałęźny Podskarbińska, zaplanowano rozbiórkę istniejących i budowę nowych obiektów inżynieryjnych kolejowych, w tym tuneli drogowych pod układem torowym – powstanie też przejazd pod torami w śladzie Trasy Tysiąclecia. W sumie pace obejmą ok. 17,6 km infrastruktury torowej i urządzenia srk na odcinku ok. 33,9 km.
mat. PKP PLKDecyzja nie ma rygoru natychmiastowej wykonalności. RDOŚ nie nałożył obowiązku wykonania ponownej oceny oddziaływania na środowisko na etapie ubiegania się o pozwolenie na budowę (z czym zmagało się Metro z kontraktem II linii do stacji Karolin). Od decyzji przysługuje odwołanie do GDOŚ.
W maju 2022 r. Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK,
ogłosił, że przetarg na Warszawę Wschodnią zostanie ogłoszony w II połowie 2023 r., by w 2024 r. – po zakończeniu prac na Warszawie Zachodniej – możliwe było wejście wykonawcy na przebudowę stacji i odcinka w stronę Warszawy Centralnej.
W lipcu RDOŚ wydał już decyzję środowiskową dla przebudowy linii średnicowej na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Śródmieście. Brakuje jeszcze zatem decyzji dla środkowego odcinka linii, ale można spodziewać się jej niebawem: konsultacje ustawowe właśnie zakończyły się.
mat. PKP PLK