Olsztyn ponownie przeanalizował i ocenił oferty w przetargu na rozbudowę sieci tramwajowej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nowym wykonawcą – jeżeli wykluczenie z przetargu firmy ZUE potwierdzi sąd – będzie konsorcjum firm Polimex oraz Trakcja.
Olsztyn, zgodnie z decyzją Krajowej Izby Odwoławczej, musiał wykluczyć z postępowania przetargowego ZUE. To właśnie ta firma pierwotnie wygrała przetarg. Jednak na wniosek drugiego w kolejności konkurenta – Polimex i Trakcji – KIO przenalizowała doświadczenie krakowskiej firmy. Izba p
rzyznała rację odwołującym o braku doświadczenia ZUE i poskutkowało to unieważnieniem pierwszego wyboru Olsztyna. Komisja przetargowa musiała więc ponownie zbadać, czy kolejna firma, wstępnie uznana za najkorzystniejszą, spełnia warunki udziału w postępowaniu. Oferent musiał dostarczyć dokumenty potwierdzające, że nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu.
W piątek (4.12.) prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz podpisał dokument komisji przetargowej. Ostatecznie wybrano więc ofertę firm Polimex Infrastruktura i Trakcja. Firmy prace wyceniły na nieco ponad 403 mln zł. Oznacza to, że oferta jest droższa od ZUE o ok. 20 mln zł. Teraz pozostali oferenci będą mieli ok. 2 tygodnie na składanie odwołań od rozstrzygnięcia przetargu. Wszystko wskazuje na to, że również i ten proces może nie przebiec łatwo. Poza oferentem, który złożył najdroższą cenowo ofertę, reszta firm przedłużyła ważność złożonych dokumentów.
Całą sprawę utrudnia jednak złożona przez ZUE skarga do Sądu Okręgowego w Olsztynie od decyzji KIO. Co więcej, spółka zawnioskowała o wstrzymanie procedury podpisania przez miasto umowy do czasu rozpatrzenia skargi. Z informacji podanych przez Olsztyn wynika, że procedura przetargowa nie ruszy do przodu do czasu wyjaśnienia sprawy z ZUE. Jak przekazuje prezydent Piotr Grzymowicz, z jego informacji wynika, że orzeczenie sądu w sprawie zakwestionowania orzeczenia KIO zostanie wydane w tym tygodniu albo najpóźniej w przyszłym.
W kolejnym etapie rozbudowy sieci tramwajowej ten najmłodszy system miałby się powiększyć o tory prowadzące z osiedla Pieczewo ulicami Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Łącznie byłoby to ok. 6 km dwutorowej linii. Pozwoli to uruchomić dwie kolejne linie tramwajowe.