PKP PLK zawarły porozumienie z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy w sprawie budowy tunelu drogowego w ciągu ulicy Tysiąclecia pod stacją Warszawa Wschodnia. Przyjęte rozwiązanie to szansa na poprawę komunikacji w mieście.
PKP Polskie Linie Kolejowe na podstawie podpisanego w maju porozumienia wybudują konstrukcję tunelu pod Warszawą Wschodnią w ramach modernizacji stacji. Przyjęte rozwiązanie umożliwi późniejsze zrealizowanie inwestycji drogowej bez konieczności ingerencji w infrastrukturę kolejową. Ograniczy to zmiany w ruchu kolejowym.
W tunelu pod stacją przewidziano: drogę, linię tramwajową, chodnik, drogę dla rowerzystów. Planowane jest funkcjonalne połączenie przystanku tramwajowego ze stacją. Warszawa Wschodnia stanie się wygodniejszym węzłem przesiadkowym, łączącym kolej z komunikacją miejską. Nowy ciąg komunikacyjny pod stacją to długo oczekiwane połączenie dwóch dużych warszawskich dzielnic.
– Prace przewidziane na warszawskiej linii średnicowej do doskonała okazja do przebudowy ciągów komunikacyjnych zlokalizowanych w okolicach głównych stacji kolejowych Warszawy. Cieszę się, że udało się zawrzeć porozumienie z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy na budowę tunelu drogowego w ciągu ulicy Tysiąclecia pod Warszawą Wschodnią, ponieważ inwestycja ta znacząco poprawi komunikację na styku Pragi Północ i Pragi Południe, umożliwiając mieszkańcom sprawne podróże aglomeracyjne i dalekobieżne -– powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Przebudowa linii średnicowej w Warszawie to jedno z najważniejszych zaplanowanych zadań kolejowych. Efektem inwestycji będą lepsze możliwości podróży pociągami aglomeracyjnymi i dalekobieżnymi przejeżdżającymi przez centrum Warszawy. Mieszkańcy i dojeżdżający do stolicy zyskają sprawniejszą i bardziej przewidywalną kolej. Przy okazji inwestycji na linii średnicowej – tam gdzie to jest możliwe, korzystnie zmienia się komunikacja drogowa – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują dokumentację projektową dla stacji Warszawa Wschodnia i linii średnicowej od Warszawy Wschodniej do Warszawy Zachodniej. W 2023 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia oraz odcinka do Warszawy Centralnej.
Inwestycja zwiększyć ma przepustowość linii średnicową. Warszawa Śródmieście zostanie rozbudowana i z przystanku zmieni się w stację. Dobudowane zostaną tory, poprawiona będzie dostępność do pociągów. Przystanek Warszawa Powiśle zostanie zastąpiony dwoma nowymi – podziemnym, w rejonie ronda De Gaulle’a oraz Solec, bliżej Wisły.
Warszawa prowadzi teraz konsultacje ws. Trasy Tysiąclecia. Ulica ma mieć lokalny charakter. Więcej o koncepcji pisaliśmy
tutaj.