Metro Warszawskie rozpisało przetarg na wykonanie studium technicznego III linii metra. Wygląda na to, że pierwszy odcinek III linii metra – wbrew licznym głosom za zmianą przebiegu – zostaje na prawym brzegu Wisły. Pierwszy odcinek ma łączyć stacje Stadion Narodowy i Gocław.
Po przetargu na
projekty brakujących stacji Plac Konstytucji i Muranów na I linii ruszył kolejny przetarg, tym razem obejmujący całkowicie nową linię metra. Przedmiotem postępowania jest opracowanie studium technicznego III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Wykonawca będzie musiał wykonać analizy przebiegu i lokalizacji stacji dla pierwszego odcinka III linii pomiędzy stacją Stadion Narodowy (gdzie już znajduje się dodatkowy peron) a stacją Gocław poprzez opracowanie podstawowych założeń lokalizacyjnych, technicznych i własnościowych, które umożliwią prowadzenie dalszych prac przygotowawczych (tj. wykonanie badań geologicznych, opracowanie studium wykonalności, wykonanie projektów koncepcyjnych oraz projektów budowlanych).
– Robimy pierwszy krok w kierunku tego, by wybudować III linię metra. Będziemy analizować, jaką trasą powinno być to metro puszczone, chociaż prawdopdobnie wygra ta koncepcja, którą prezentowałem w kampanii. Sprawdzimy, który wariant jest najbardziej korzystny i który ma szansę na uzyskanie dofinansowania z UE. W najbliższych miesiącach będziemy mieli znacznie więcej danych – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Będziemy też analizowali przedłużenie II linii metra w kierunku Ursusa – dodaje Trzaskowski.
Zamówienie podzielone jest na etapy. Pierwszy zakłada opracowane raportu wstępnego, który będzie zawierał analizy przebiegu III linii metra, lokalizacji poszczególnych stacji, otoczenia planowanej trasy, uwarunkowań transportowych, technicznych możliwości realizacyjnych, koncepcji powiązań stacji metra z innymi środkami komunikacji publicznej.
Drugi etap zakłada przygotowanie analizy uwarunkowań własnościowych, konserwatorskich, przestrzennych, środowiskowych i infrastrukturalnych dla terenów zlokalizowanych w pasie możliwego oddziaływania budowy i eksploatacji metra (co najmniej po 50 m od osi linii), analiz uwarunkowań planistycznych, transportowych, ekonomicznych i technicznych możliwości realizacyjnych dla każdego z wariantów przebiegu.
Do szczegółowej analizy w ramach studium technicznego wskazano trzy warianty. Pierwszy (kolor zielony) zakłada analizę dotychczas planowanego korytarza ze Stadionu do stacji Gocław w rejonie pętli autobusowej Gocław. Drugi wariant (kolor żółty) jest zgodny z koncepcją prezentowaną w kampanii przez Rafała Trzaskowskiego (umożliwia wydłużenie III linii z Gocławia na lewy brzeg). Trzeci wariant ma stanowić koncepcję zaproponowaną przez autorów opracowania. Analiza porównawcza musi zostać wykonana z uwzględnieniem kryteriów funkcjonalno-przewozowych w tym wielkości przewozów, integracji różnych podsystemów transportowych), przestrzennych (kolizje z zagospodarowaniem), środowiskowych (oddziaływanie na środowisko i warunki zamieszkania), a także ekonomicznych.
Termin składania ofert mija 25 czerwca. O wyborze zdecydują cena (58%) oraz doświadczenie zespołu projektowego – koordynatora (18%), analityka ruchu (12%), planisty/ urbanisty (6%) oraz projektanta w branży konstrukcyjno-budowlanej (6%). Na realizację przedmiotu zamówienia przeznaczono 12 miesięcy.
mat. MW
W pierwotnych założeniach pierwszy odcinek III linii miałby prowadzić ze Stadionu Narodowego, przez Dw. Wschodni, Mińską, Wiatraczną na Gocław. W kolejnym etapie III linia metra miała być wydłużona ze Stadionu Narodowego na zachód: przez Rondo Waszyngtona, południowe Śródmieście, Plac Narutowicza do Dworca Zachodniego. Rafał Trzaskowski, obecny prezydent Warszawy,
proponował w kampanii wydłużenie III linii w drugą stronę – z Gocławia, przez Siekierki i Stegny do Dworca Południowego (stacja metra Wilanowska).
Pierwszy odcinek na prawym brzegu był jednak kontestowany przez wiele środowisk. Metro, poprowadzone okrężną drogą, z przesiadką na Stadionie, może nie być najatrakcyjniejszą formą transportu. Firma TransEko, która opracowała dla miasta plan systemu transportowego, stanowiący element prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
sugerowała przeniesienie końcówki III linii z Gocławia pod Ostrobramską, do
węzła Marsa. Aktywiści z Miasta Jest Nasze, ale i projektanci z firmy Multiconsult Polska sugerowali natomiast, że w pierwszej kolejności po zrealizowaniu II linii powinna zostać zbudowana
linia w osi północ – południe, zwłaszcza w kontekście przepełnienia I linii. Analizy pokazały, że nowa linia metra w osi północ – południe cieszyłaby się
dużym zainteresowaniem, większym niż kolejna linia na osi wschód – zachód.