MPK Poznań właśnie ogłosiło przetarg na remont części trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST), zwanego potocznie Pestką. Przewoźnik zajmie się remontem odcinka od Mostu Teatralnego do Słowiańskiej, a kolejny odcinek zostanie wyremontowany pod kuratelą Zarządu Transportu Miejskiego. Przetarg na to zadanie jest w przygotowaniu. W ramach właśnie ogłoszonego postępowania zostaną wymienione szyny, a także nastąpi likwidacja rozjazdów międzytorowych przy Słowiańskiej.
Poznań zapowiadał remont
PST od wielu miesięcy. Miastu udało się pozyskać na ten cel
dofinansowanie z Polskiego Ładu. Trasa, oddana do użytku
ponad 25 lat temu, do tej pory jeszcze nigdy kapitalnego remontu. Tegoroczna modernizacja będzie więc pierwszą, realizowaną na tak dużą skalę. Będzie się to wiązało z koniecznością zamknięcia trasy dla tramwajów na okres około 6 miesięcy. Zadanie podzielono na 3 etapy, a właśnie ogłoszono przetarg dla pierwszego z nich, a więc remontu trasy od Mostu Teatralnego do przystanku Słowiańska. Tę część inwestycji będzie prowadzić MPK Poznań.
Przetarg obejmuje wykonanie dokumentacji technicznej na bazie dokumentacji Biura Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, prace naprawczo-konserwacyjne obiektów mostowych, wymianę nawierzchni torowej wraz z późniejszym szlifowaniem szyn, regulację sieci trakcyjnej, a także dostosowanie jej do nowego układu torowego przy Słowiańskiej, gdzie zostaną zlikwidowane przejazdy międzytorowe (tzw. tory trapezowe).
Prace mają zostać wykonane w ciągu 7 miesięcy od dnia podpisania umowy, lecz nie później niż do 15 grudnia 2022 roku. Ruch tramwajowy na trasie ma zostać wyłączony w nocy z 24 na 25 czerwca bieżącego roku.
O wyborze wykonawcy zadecyduje wyłącznie cena, a oferty można składać do 4 kwietnia br.
Jednocześnie zapowiedziano już, że w końcowym stadium przygotowań jest przetarg na kolejną, zasadniczą część trasy, od Słowiańskiej do Szymanowskiego. To właśnie remont tego odcinka otrzymał dofinansowanie z Polskiego Ładu. Za ten fragment inwestycji ma odpowiadać Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu. Na ten moment nie wiemy natomiast nic o ostatnim etapie, od Szymanowskiego do pętli na osiedlu Sobieskiego. Zgodnie z pierwotnymi zapowiedziami, także ostatni odcinek trasy miał być objęty remontem.
ZTM poinformował także, że tworzony jest już schemat komunikacyjny na czas zamknięcia trasy, ale główny ciężar przewozu pasażerów mają przejąć autobusy za tramwaj, które będą kursować wzdłuż trasy PST.