Trwa przebudowa stacji kolejowej Ülemiste w Tallinie, która będzie pełnić rolę podstawowego dworca Rail Baltiki w stolicy Estonii. Niedawno zawarty został natomiast kontrakt na budowę północnej części dworca i węzła przesiadkowego.
Ülemiste to stacja początkowa Rail Baltiki w Tallinie. Od dłuższego czasu
trwa przebudowa układu torowego, a także budowa konstrukcji dworca pod poziomem linii kolejowej.
Pod koniec lipca podpisano kontrakt z konsorcjum AS Tref Nord i Atemo OÜ na zagospodarowanie terenów po północnej stronie stacji Ülemiste. W skład zamówienia wchodzą układ drogowy, chodniki i drogi rowerowe, parkingi, dworzec autobusowy, odcinek linii tramwajowej z przystankiem. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i wykonanie prac. Na realizację zamówienia przeznaczono 36 miesięcy.
mat. Rail Baltic EstoniaWęzeł Ülemiste realizowany jest w oparciu o koncepcję opracowaną przez biuro architektoniczne Zahy Hadid i estońskiej firmy Esplan. Najpóźniej w tym miesiącu mają zostać ogłoszone przetargi na południową część węzła, a także część dworca znajdującą się nad torami. Węzeł, który będzie wygodnie połączony za pomocą tramwaju z lotniskiem, centrum miasta i portem, będzie gotowy w 2028 r.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę ok. 870-kilometrowej normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm. W sumie na terenie Krajów Bałtyckich powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Obecnie zakłada się uruchomienie połączeń w 2030 r. Infrastruktura będzie dostosowana do prędkości 249 km/h.