PKP PLK zawarły umowę z wolnej ręki z wykonawcą tunelu średnicowego w Łodzi na rozbudowę komory odgałęźnej Włókniarzy na potrzeby przystanku osobowego Łódź Koziny. Wartość prac to 179,580 mln zł.
W grudniu 2017 r. PKP PLK podpisały umowę z konsorcjum Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na projekt i budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Wartość umowy to 1,59 mld zł brutto. Jak informują PKP PLK, w Łodzi powstanie w sumie ok. 7,5 km tuneli – z tego jeden tunel dwutorowy o długości 3 km oraz cztery tunele jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km.
Niedawno, z opóźnieniem, ruszyło drążenie tuneli. Co oczywiste, prac nie uda się zakończyć w grudniu 2021 r., jak pierwotnie planowano. Złożyły się na to
problemy wykonawcy oraz pandemia. Obecnie
mówi się już o 2023 r.Pierwotnie w tunelu planowano
dwa podziemne przystanki – Śródmieście oraz Polesie. Pierwszy powstanie w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z Zachodnią i al. Kościuszki, natomiast drugi zaplanowano w rejonie Ogrodowej, Drewnowskiej i Karskiego. W międzyczasie jednak projekt rozszerzono o
podziemny przystanek Koziny w miejscu komory rozjazdowej przy al. Włókniarzy.
W zeszłym tygodniu – 27 lipca – PKP PLK podpisały umowę z Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na zaprojektowanie oraz rozbudowę komory odgałęźnej Włókniarzy. Wartość prac to 179,580 mln zł. Ogłoszenie pojawiły się w dzienniku urzędowym UE. Wykonanie robót zlecono bez przetargu, w trybie z wolnej ręki – możliwość zlecenia prac podobnych przewidywała pierwotna umowa z wykonawcą.
Przystanek zaplanowano tuż przed rozgałęzieniem nitek w stronę stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, między ul. Kasprzaka i al. Włókniarzy w pobliżu łączącej je ul. Drewnowskiej. Podobnie jak pozostałe dwa obiekty, przystanek na Kozinach będzie składał się z trzech podziemnych kondygnacji. Jego wyróżnikiem będzie natomiast istnienie aż czterech peronów, rozmieszczonych na dwóch poziomach: na poziomie -2 znajdą się perony dla pociągów w kierunku dworca Łódź Kaliska i Żabieńca, a na -3 (28 m pod ziemią) – w stronę stacji Łódź Fabryczna i dalej na Widzew.