Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z wykonawcą na budowę ok. 1,6-kilometrowej trasy do stacji Warszawa Zachodnia. Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm ZUE i Fabe Polska za 362,6 mln zł brutto. Na trasie powstanie pierwszy w stolicy tunel tramwajowy z podziemnym przystankiem.
Przedmiotem podpisanej dziś (20 lutego) umowy jest budowa trasy tramwajowej od Dworca Zachodniego do węzła z ul. Grójecką. Zakres robót obejmuje budowę torowiska, budowę tunelu pod Parkiem Zachodnim i Alejami Jerozolimskimi, wyposażenie odcinka tunelu powstałego w ramach przebudowy Dworca Zachodniego, a także niezbędną przebudowę układu drogowego. Cały planowany odcinek liczy 1,6 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 500 m trasy. Tramwaje mają pokonać trasę od Grójeckiej w około pięć minut.
– Przez cały czas inwestujemy w transport, który jest naszym priorytetem. Trwają prace przy tramwaju na Kasprzaka i do Wilanowa. Niebawem rozpoczynamy prace na Rakowieckiej. Dziś podpisujemy umowę na kolejny odcinek od Grójeckiej do Dw. Zachodniego. Jest szansa, że w 2026 r. mieszkańcy skorzystają z tego połączenia – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
– Trasa jest kluczową częścią wielkiej idei, która jest skomunikowania Ochoty i Woli, a także zbudowania wielkiego węzła tramwajowo-autobusowo-kolejowego na Dw. Zachodnim. Kiedy finanse miasta pozwolą, będziemy kontynuować prace studyjne nowych linii na Woli – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów
W sumie wykonawca będzie miał 26 miesięcy na realizację prac, co oznacza, że budowa powinna zakończyć się w kwietniu 2026 r. W ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy przejmie plac budowy. Pierwsze prace mogą być prowadzone poza pasem drogowym – dokładny harmonogram będzie zależał od uzgodnień z komórkami w mieście odpowiedzialnymi za organizację ruchu.
– Cieszymy się, że będziemy mogli realizować kolejny projekt w Warszawie. Postaramy się zbudować trasę z jak najmniejszymi utrudnieniami dla mieszkańców – mówi Wiesław Nowak, prezes ZUE.
Na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha zaplanowano pełną gwiazdę rozjazdową – z nowym układem przystanków na wylotach skrzyżowania. Dalej torowisko będzie poprowadzone w pasie dzielącym jezdnie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Między Orzeszkowej a Szczęśliwicką zaplanowano rozjazdy. Za Szczęśliwicką trasa będzie się zagłębiać, by w tunelu pod Parkiem Zachodnim (Pięciu Sióstr) i Al. Jerozolimskimi dotrzeć do podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim. Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, zrealizowany projekt parku
uwzględniał już kwestię budowy tunelu tramwajowego – nie realizowano więc nasadzeń w osi trasy.
Tramwaje będą częściowo wykorzystywać tunel wybudowany już w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, prowadzonej przez PKP PLK. Zgodnie z założeniami w tym etapie będą dojeżdżać do pierwszego podziemnego przystanku, zlokalizowanego na poziomie -2 po południowej stronie stacji, między Alejami Jerozolimskimi a torami WKD. Przed przystankiem zaplanowano rozjazdy dla taboru dwukierunkowego. Perony tramwajowe będą skomunikowane z przejściem podziemnym za pomocą schodów stałych, ruchomych i wind.
Dalsza część tunelu, z dwoma parami przystanków po północnej stronie, pozostanie na razie pustką technologiczną. Perspektywa realizacji dwóch odnóg, łączących Dw. Zachodni z ul. Kasprzaka, jest
odległa. Na razie nie mają one zabezpieczonego finansowania, a plan ogólny spółki
zakłada realizację "do 2032 r.". Na razie
trwają analizy różnych wariantów dalszego przebiegu trasy. W fazie projektowania
znajduje się też inny odcinek trasy – od Banacha, przez Pole Mokotowskie, w stronę Rakowieckiej.
Schemat trasy i docelowej organizacji ruchu, mat. TW