Pozytywnego rozstrzygnięcia doczekał się przetarg PKP PLK na rewitalizację ważnego dla Olsztyna szlaku kolejowego. Zarządca kolei znalazł dodatkowe środki na realizację inwestycji. Remont ponad 6 km linii z Olsztyna do Gutkowa pozwoli na budowę w mieście nowych przystanków kolejowych. To ważny krok, bo samorządy chciałyby w przyszłości postawić na kolej w codziennych dojazdach do stolicy województwa.
Pod koniec grudnia PKP Polskie Linie Kolejowe
otworzyły oferty w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie rewitalizacji linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo. Linia przebiega przez zachodnią część miasta, a mowa jest o 6,3 km toru – od kilometra 1,466 do 7,782. Swój udział zgłosiły cztery podmioty, jednak żadna nie zmieściła się w przygotowanym budżecie – 55,35 mln zł brutto.
Okazuje się jednak, że udało się znaleźć dodatkowe środki, a wykonawcy obniżyli ceny ofert w aukcji elektronicznej. Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum firmy Torhamer z Gdyni i PUH Rajbud z Szymbarka, który prace wycenili ostatecznie na 66,12 mln zł netto (81,33 mln zł brutto). O wyborze wykonawcy decydowała w 90 proc. cena oraz w 10 proc. termin realizacji (16 miesięcy)
Ze względu na stan techniczny linii oraz liczne ograniczenia prędkości, na całej długości zaplanowano wymianę toru wraz z oczyszczeniem i uzupełnieniem dotychczasowego tłucznia. Zadanie polegać będzie również na przebudowie odwodnienia, remoncie przejazdów kolejowo-drogowych, zamontowaniu sześciu nowych rozjazdów oraz modernizacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Po pracach pociągi pasażerskie będą mogły pokonywać ten krótki odcinek do Gutkowa z prędkością do 100 km/h, zaś pociągi towarowe – do 80 km/h. Zwiększy się również dopuszczalny nacisk osi do 221 kN, przez co zapewniona będzie możliwość kursowania pociągów towarowych o długości 500 m.
Istotny jest jednak miejski charakter inwestycji. PLK założyło bowiem budowę w Olsztynie nowych przystanków do obsługi podróżnych. W ramach prac powstanie zupełnie nowy przystanek z jednym peronem Olsztyn Redykajny przy ul. Hozjusza. Powstanie także przystanek Olsztyn Likusy z dwoma peronami przy wiadukcie na ul. Bałtyckiej, gdyż będzie on miał także charakter mijanki, co poprawi przepustowość linii. Prace na linii do Gutkowa pozwolą także na dobudowę drugiego peronu od. Al. Wojska Polskiego w ramach budowanego obecnie przystanku Olsztyn Śródmieście. W miejscu przejścia w poziomie szyn na ul. Jeziornej zaplanowano budowę tunelu dla pieszych i rowerzystów.
Zamawiający zastrzegł, że perony mają mieć długość 150 metrów oraz pozostawiona ma być możliwość rozbudowy ich do 200 metrów. Standardowo pojawią się udogodnienia dla niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wejście na perony mają ułatwić pochylnie, a jeżeli nie będzie możliwości ich budowy, to na peron prowadzić ma winda. W obrębie przystanków zamontowane zostaną stojaki na rowery. Informacje o przyjeździe pociągów pasażerowie znajdą na trzech dwustronnych tablicach na peronie Olsztyn Śródmieście. Na reszcie peronów zaplanowano z kolei wyłącznie system głosowych zapowiedzi oraz monitoring. Roboty mogłyby rozpocząć się w drugiej połowie 2019 roku, a zakończyć się w 2020 roku.