Partner serwisu
Komunikacja

Już wkrótce rozpocznie się budowa dworca w Słupsku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Autor:

PKP S.A.

Data publikacji:
25-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP S.A.

Podziel się ze znajomymi:

Nowoczesny, geometryczny, superkomfortowy, z elewacją z płyt ceramicznych w kolorze cegły, a do tego z zielonym placem przed nim – taki będzie nowy dworzec w Słupsku. Zanim zostanie on jednak wybudowany, trzeba rozebrać dotychczasowy obiekt wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Dlatego obsługa podróżnych została przeniesiona do dworca tymczasowego.

Pierwsi podróżni skorzystali z niego dziś (25.03.). Nie jest on zlokalizowany, tak jak pierwotnie zakładano w kontenerach, a w sąsiadującym z obecnym dworcem biurowcu. Na parterze budynku znajdują się poczekalnia, kasy biletowy oraz toalety. Dostaniemy się do niego od strony ulicy Konopnickiej. Tą samą drogą dojdziemy na perony, bo przejście do nich prowadzi właśnie przez dworzec tymczasowy. Cały obiekt jest w pełni dostępny dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

W poniedziałek, do pewnego momentu, będą funkcjonowały równolegle dwa dworce. Po zamknięciu obecnego wykonawca wygrodzi cały obszar budowy, tak że dostęp do tymczasowego obiektu będzie możliwy tylko od ulicy Konopnickiej. Droga do dworca tymczasowego zostanie oznakowana za pomocą specjalnych tablic w żółto-czarnej kolorystyce. Przeniesienie obsługi do dworca tymczasowego umożliwi rozpoczęcie prac rozbiórkowych dotychczasowego budynku i infrastruktury towarzyszącej, a po ich zakończeniu budowę nowego dworca.

Wizualnie będzie on przypominać nową bramę do miasta. Dynamiki geometrycznej bryle nowego dworca nadadzą skośne podziały na elewacji. Będzie ona wykończona ceramicznymi płytami w kolorze ceglanym. Dla ciekawego efektu wizualnego użyte będą dwa rodzaje płyt: matowych i z połyskiem, odbijających światło. Równie ciekawie nowy dworzec będzie prezentował się nocą. Na jego elewacji rozmieszczono pionowe oprawy podkreślające jej podziały i jednocześnie kubistyczną formę bryły. Z pomocą światła podkreślona będzie najważniejsza przestrzeń budynku, czyli pasaż prowadzący w kierunku peronów. Nocna iluminacja bryły będzie współgrać z oświetleniem nowocześnie zaaranżowanej przestrzeni w otoczeniu budynku.

Równie interesująco zaprojektowano wnętrze dworca. Przestrzeń obsługi podróżnych zlokalizowano w północnej części nowego budynku. Dostaniemy się do niej bezpośrednio z otwartego pasażu prowadzącego na perony. Hol dworca będzie posiadał dwie kondygnacje połączone ze sobą schodami i windą. Zajmie on znaczną część jego parteru oraz piętra. Będzie urządzony nowocześnie i zgodnie ze współczesnymi trendami – utrzymany w biało-szarej kolorystyce. „Ciepła” wnętrzu dodadzą okładziny wykonane z drewnianych listewek w kolorze jesionu, które znajdą się na ścianach w okolicach kas. Z drewna i zamontowanych pomiędzy nimi liniowych opraw zostaną wykonane sufity holu. Na pierwszej kondygnacji znajdą się również lokale komercyjne, natomiast na piętrze kasy biletowe, toalety, poczekalnia wraz niewielkim kącikiem zabaw dla dzieci. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz wygodne ławki dla podróżnych, przy których w poczekalni znajdą się stacje do ładowania smartfonów. W południowej części dworca na parterze zaprojektowano przestrzeń pod prawie 100-metrowy lokal handlowy, a na piętrze gastronomiczny. Trzecią kondygnację dworca zajmie Straż Ochrony Kolei.

Nowy dworzec w Słupsku będzie pozbawiony barier architektonicznych oraz w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Zastosowano w nim m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe dworca, które pomogą przemieszczać się po jego obszarze osobom niewidomymi i niedowidzącym. W budynku będą się znajdować windy, toalety dla osób z niepełnosprawnościami, a teren go otaczający zostanie wyprofilowany w ten sposób, żeby pozwolił na swobodne przemieszczanie się osób na wózkach.

Nowy dworzec w Słupsku to również budynek na wskroś nowoczesny, bezpieczny i przyjazny środowisku. W budynku zaprojektowano odzysk wody deszczowej z dachu o powierzchni prawie 1000 m kw. Będzie ona gromadzona w specjalnym zbiorniku i po podczyszczeniu używana do spłukiwania toalet lub podlewania zieleni na placu. Na dachu dworca będzie również umiejscowionych 48 paneli panele fotowoltaicznych o łącznej mocy 19,68 kWp, które wytworzą przeszło 18 kWh „zielonej energii” rocznie. Dzięki temu o prawie 11 ton zostanie ograniczona rocznie emisja dwutlenku węgla do środowiska! Z kolei wentylację dużej części pomieszczeń w budynku zaprojektowano z pomocą centralnej wentylacyjnych z odzyskiem ciepła. Dworzec będzie wyposażony w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który będzie zarządzał instalacjami i urządzeniami w obiekcie, a także optymalizował zużycie energii elektrycznej, cieplne oraz wody.

Inwestycja w Słupsku to jednak nie tylko budowa nowego dworca, ale również kompleksowa przebudowa jego otoczenia. Przed fasadą nowego dworca powstanie prawdziwy plac miejski z alejkami, zielenią oraz małą architekturą. Będzie on skomponowany kaskadowo z nachyleniem w kierunku pasażu prowadzącego do budynku dworca i dalej na perony. Zieleń (w tym około 30 nowych drzew!) będzie kontrastowała na nim z szarą nawierzchnią wykonaną z płyt betonowych. Dodatkowo zaprojektowano wiatę rowerową, którą pomieści 30 jednośladów oraz parking samochodowy, gdzie znajdzie się przeszło 70 miejsc postojowych. Wśród nich będą także stanowiska dla samochodów osób z niepełnosprawnościami oraz do ładowania samochodów elektrycznych. Pomiędzy peronami a placem i dworcem, wzdłuż nowego fragmentu drogi, znajdą się zatoczki dla autobusów miejskich, niewielka strefa kiss&ride oraz postój taksówek. Przebudowę przejdzie również znajdujący się w sąsiedztwie budynek biurowy. Zostanie on ocieplony oraz zmieni się jego wygląd. W dolnej części elewacja nawiąże do koloru nowego dworca, natomiast na wyższych kondygnacjach będzie wykończona matowymi i połyskującymi płytami ceramicznymi w kolorze białym. Podczas inwestycji w budynku zostaną wymienione witryny pomieszczeń handlowych oraz okna, których ramy zyskają kolor antracytowy.

Budowa nowego dworca w Słupsku wraz z rewitalizacją jego otoczenia to jeden z ważniejszych projektów realizowanych w tej część Polski w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Łączny koszt inwestycji to 55,5 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskiej Koleje Państwowe. Wykonawcą prac budowlanych Budimex, a projekt budowy nowego dworca opracowała pracownia Studium.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tłuszcz z nowym dworcem kolejowym

Przestrzeń

Tłuszcz z nowym dworcem kolejowym

Redakcja/inf. pras. 25 kwietnia 2024

Tak ma wyglądać Bugajska Bis w Częstochowie

Przestrzeń

Tak ma wyglądać Bugajska Bis w Częstochowie

Przemysław Farsewicz 13 kwietnia 2024

Dolnośląskie: Dworzec kolejowy w Piechowicach do remontu

Przestrzeń

Osiem ofert na przebudowę dworca w Chełmie

Przestrzeń

Osiem ofert na przebudowę dworca w Chełmie

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2024

Jest umowa na nowy dworzec kolejowy w Słupsku

Przestrzeń

Jest umowa na nowy dworzec kolejowy w Słupsku

Witold Urbanowicz 04 października 2023

Zobacz również:

Tłuszcz z nowym dworcem kolejowym

Przestrzeń

Tłuszcz z nowym dworcem kolejowym

Redakcja/inf. pras. 25 kwietnia 2024

Tak ma wyglądać Bugajska Bis w Częstochowie

Przestrzeń

Tak ma wyglądać Bugajska Bis w Częstochowie

Przemysław Farsewicz 13 kwietnia 2024

Dolnośląskie: Dworzec kolejowy w Piechowicach do remontu

Przestrzeń

Osiem ofert na przebudowę dworca w Chełmie

Przestrzeń

Osiem ofert na przebudowę dworca w Chełmie

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2024

Jest umowa na nowy dworzec kolejowy w Słupsku

Przestrzeń

Jest umowa na nowy dworzec kolejowy w Słupsku

Witold Urbanowicz 04 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5