Zapowiedzi rozwoju pozostającej już w szczątkowej postaci komunikacji tramwajowej w Kaliningradzie nie pozostają czcze. Miasto prowadzi przetarg na leasing 16 tramwajów oraz 74 autobusów. Pierwsze nowe pojazdy ujrzymy jeszcze w tym roku. Jeżeli chodzi o tramwaje, najpewniej będą to Korsarze firmy PK TS.
Codziennie na ulice Kaliningradu, wg danych miasta, wyjeżdża 12 tramwajów, 32 trolejbusy, 178 marszrutek i 278 autobusów. W sumie zawartych jest 15 kontraktów przewozowych, w tym jeden z przedsiębiorstwem komunalnym Kaliningrad-GorTrans. Udział komunikacji szynowej wynosi 4,6%, a trolejbusowej – 8,14%. Uruchamianych jest 32 linii autobusowych, 12 marszrutkowych i trzy trolejbusowe. Funkcjonuje już tylko jedna linia tramwajowa, choć zachowany układ torów pozwala na uruchomienie innych linii.
Przez długi czas były obawy, czy tramwaj w Kaliningradzie w ogóle przetrwa. Jednym z problemów był brak krajowej oferty w zakresie nowych pojazdów dla sieci 1000 mm. To się jednak zmieniło. W zeszłym roku firma PK TS zaprezentowała prototypowy, w pełni niskopodłogowy tramwaj „Korsarz”, który w styczniu 2021 r.
był testowany w Kaliningradzie. Wówczas miasto zapowiedziało zakupy nowych tramwajów.
Miasto – za pomocą przedsiębiorstwa komunikacyjnego Kaliningrad-GorTrans – ogłosiło niedawno przetarg na leasing 74 autobusów o długości ok. 12 m i 16 tramwajów o długości do 21 m. Termin składania wniosków o udział w aukcji mija 24 sierpnia, a samą aukcję zaplanowano dwa dni później. Maksymalną wartość umowy określono na 3,877 mld rubli (ok. 152 mln zł).
Zamawiający oczekuje 74 nowych autobusów o długości 11,9-12,5 m i szerokości 2,5-2,6 m. Wymagany jest napęd gazowy, z silnikiem o mocy min. 205 kW. Pojazdy mają być niskopodłogowe, a ich pojemność określono na 84 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wymagany układ drzwi to 2-2-2. Przewidziano klimatyzację, system informacji pasażerskiej z ekranami i zapowiedziami, kasowniki, wi-fi, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Druga część zamówienia zakłada dostawę 16 w pełni niskopodłogowych tramwajów dwuczłonowych. Ich długość określono na maks. 21 m, a szerokość – 2,3-2,235 m. Wymagane są co najmniej cztery pary drzwi i min. dwa wózki. Maksymalną pojemność (jedna osoba na 0,125 m2) określono na 177 pasażerów, z czego min. 29 na miejscach siedzących. Przewidziano też miejsce dla konduktora. Prędkość konstrukcyjną określono na 75 km/h, a maksymalną ¬– przy pełnym obciążeniu ¬– na co najmniej 62 km/h. Wymagana jest możliwość jazdy autonomicznej na odległości min. 1000 m. Wymagana jest klimatyzacja, monitoring, system informacji pasażerskiej, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Specyfikacja zamówienia odpowiada Korsarzom.
Partia 42 autobusów i 16 tramwajów ma zostać dostarczona do końca roku, natomiast pozostałych 32 autobusów – do końca lipca 2022 r. Leasing obejmuje okres do końca 2031 r.
Nowe tramwaje mają obsługiwać zachowaną linię tramwajową nr 5. W przyszłym roku, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, ma ruszyć kolejny przetarg na 10 pojazdów, co pozwoli wznowić przewozy na linii nr 3 między Dworcem Południowym a Parkiem Centralnym.