Miejski przewoźnik z Kalisza ma kupić 19 autobusów elektrycznych o długości 12 metrów dzięki właśnie pozyskanym środkom z KPO. Nie wiadomo jeszcze kto dostarczy nowe pojazdy, bowiem w przetargu na ich dostawę wpłynęło odwołanie Irizara, który nie złożył swojej oferty, lecz próbował to zrobić. Kalisz chce też kupić następne autobusy elektryczne, tym razem przegubowe.
Kaliskie Linie Autobusowe prowadzą aktualnie
przetarg na zakup 16, lub 21- po uwzględnieniu opcji, autobusów elektrycznych o długości 12 metrów. Mają być to pierwsze tego typu autobusy we flocie przewoźnika z Kalisza. W postępowaniu została złożona tylko
jedna oferta, autorstwa Solarisa, która mieści się w budżecie KLA.
W takiej sytuacji rozstrzygnięcie postępowania wydawało się być formalnością, lecz tak się nie stało. W przetargu zostało bowiem złożone odwołanie autorstwa firmy Irizar. Producent skarży postępowanie z powodu użycia narzędzi i urządzeń komunikacji elektronicznej, które dyskryminują uczestników postępowania. Zdaniem hiszpańskiej firmy miało to wpływ na problemy techniczne a w konsekwencji na nieuwzględnienie oferty Irizara w przedmiotowym postępowaniu, jako złożonej do terminu składania ofert.
Przedstawiciele producenta domagają się uznania oferty Irizara za złożoną przed wyznaczonym terminem składania ofert, otwarcia wspomnianej oferty oraz zmiany informacji z otwarcia ofert. W razie niespełnienia każdego ze wspomnianych elementów Irizar domaga się unieważnienia przetargu z powodu niemożliwej do usunięcia wady, która uniemożliwia zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Aktualnie czekamy więc na rozstrzygnięcie odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą.
W międzyczasie miasto oficjalnie pozyskało środki na zakup nowych autobusów z Krajowego Planu Odbudowy w ramach programu Zielony Transport Publiczny. Jak dowiadujemy się z oficjalnego komunikatu miasta, Kalisz pozyskał ponad 49 mln złotych bezzwrotnego dofinansowania co ma pomóc sfinansować zakup 19 autobusów elektrycznych. Tę samą liczbę kupowanych autobusów potwierdziła nam rzeczniczka kaliskiego ratusza, Katarzyna Ciupek.
Ponadto w ramach środków dystrybuowanych przez NFOŚiGW Kalisz uzyskał na to zadanie (obejmujące również dostawę infrastruktury do ładowania i budowę farmy fotowoltaicznej) także prawie 8 mln złotych pożyczki.
Zakup 19 autobusów elektrycznych nie wyczerpuje jednak planów Kalisza dotyczących inwestycji w autobusy zeroemisyjne. Katarzyna Ciupek pytana o to, czy miasto planuje dalsze zakupy autobusów elektrycznych lub chęci inwestowania w autobusy wodorowe odpowiada w ten sposób.
– Miasto Kalisz planuje zakup 2 autobusów elektrycznych 18-metrowych w przypadku otrzymania dofinansowania dla projektu pn. „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w Kaliszu” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 – mówi przedstawicielka miasta.