Ruszył drugi nabór wniosków o dofinansowanie zakupów w ramach Polskiego Ładu. Kalisz chce dzięki niemu kupić 10 autobusów elektrycznych, które znacznie wzmocnią flotę Kaliskich Linii Autobusowych. Przedstawiciele miasta informują nas też, iż aktualnie trwają prace nad nowym rozkładem jazdy dla komunikacji miejskiej.
Kalisz, czyli drugie pod względem liczby ludności miasto Wielkopolski chce aplikować o środki na zakup 10 autobusów elektrycznych w ramach Polskiego Ładu. Ostatnio ruszył drugi nabór wniosków do tego programu, a o tym na co można otrzymać dofinansowanie, a także w jakiej skali,
pisaliśmy w zeszłym tygodniu. W Kaliszu za zakup taboru komunikacji miejskiej odpowiada miasto, natomiast operatorem są Kaliskie Linie Autobusowe (KLA).
10 elektryków z Polskiego Ładu?– Plany miasta i spółki są następujące, zamierzamy aplikować o środki zewnętrzne w programie Inwestycji Strategicznych o zakup 10 nowych autobusów elektrycznych. W przypadku ogłoszenia II tury naboru wniosków miasto Kalisz zamierza złożyć tę aplikację. Przetarg będzie ogłoszony w 6 miesięcy po uzyskaniu promesy finansowania zewnętrznego. Uwzględniając czas produkcji autobusów, możemy mówić o dostawie autobusów elektrycznych w połowie 2023r. – informuje nas Prezeska Zarządu Kaliskich Linii Autobusowych, Elżbieta Binder.
Odpowiedź Prezeski KLA uzupełnia rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Kalisza, Katarzyna Ciupek, która dodaje, iż miasto zamierza aplikować o ten zakup także w ramach Krajowego Planu Odbudowy, jeśli ten zostanie w końcu zatwierdzony.
Kilka wariantów rozwoju floty– Analiza kosztów i korzyści Miasta Kalisza potwierdza najwyższą opłacalność wprowadzania w życie taboru z silnikiem diesla i najwyższą normą EURO 6. Jednak biorąc pod uwagę znowelizowaną ustawę o elektromobilności i dbałość o ekologię, analiza ta uwzględnia również dwa warianty wprowadzania do użytku nowego taboru u naszego operatora, którym są Kaliskie Linie Autobusowe – II wariant - autobusy elektryczne lub III wariant – autobusy elektryczne i wodorowe, naprzemiennie. Warianty II i III mogą być realizowane pod warunkiem pozyskania środków finansowych z zewnątrz – dodaje Katarzyna Ciupek.
Elżbieta Binder z KLA mówi też, że w 2022 roku operator nie ma planów dotyczących wymiany już posiadanego taboru. Jeśli zajdzie taka potrzeba, wtedy w grę wchodzi leasing pojazdów z rynku wtórnego, co już
zdarzało się w ostatnich latach. Niekorzystne zmiany w 2 edycji ZTPCzy miasto składało wniosek do nowej edycji programu
Zielony Transport Publiczny, w którym niedawno zakończono drugi nabór wniosków?
– W trakcie 2021 roku zmienił się regulamin programu Zielony Transport Publiczny. Wprowadzono nowe wymagania, a tym samym zmniejszono poziom dotacji, co sprawiło, że ewentualny zakup autobusów z dotacją uzyskaną w ramach programu Zielony Transport Publiczny jest nieopłacalny dla Miasta Kalisza. Obecnie czekamy na inny program, w ramach którego będzie można uzyskać minimum 80% dotacji na zakup autobusów zeroemisyjnych i infrastruktury do ich ładowania – poinformowała nas rzecznika UM w Kaliszu Katarzyna Ciupek.
Priorytetem nowy rozkład jazdyJak mówią nasze rozmówczynie, aktualnym priorytetem rozwoju komunikacji miejskiej w Kaliszu jest przede wszystkim poprawa dostępności oraz spójności oferty. W tym celu prowadzone są prace nad nowym rozkładem jazdy. Trwają badania popytu i podaży, które pozwolą ułożyć optymalną siatkę połączeń. Drugim celem jest wspomniana wyżej elektromobilność, a więc zakupy autobusów elektrycznych. Miasto nie wyklucza także, że w dalszej kolejności będzie chciało zakupić autobusy elektryczne z ogniwami wodorowymi. Wszystko jest zależne od kolejnych programów i poziomów dofinansowania do kolejnych zakupów.