Kaliskie Linie Autobusowe ponowiły przetarg na nowe autobusy elektryczne. Przewoźnik chce nabyć pięć pojazdów wraz z infrastrukturą do ładowania, a także wybudować dwie wiaty garażowe, które docelowo mają pomieścić 22 autobusy z napędem elektrycznym.
Kaliskie Linie Autobusowe (KLA) ponownie próbują nabyć autobusy elektryczne oraz niezbędną infrastrukturę do ich ładowania i garażowania.
Pierwsze postępowanie w tej sprawie unieważniono z powodu wartości jedynej oferty, która znacznie przekraczała budżet spółki. Zamówienie podzielono na dwie części, a więc na dostawę pięciu pojazdów oraz ładowarek plug-in, a także na budowę dwóch wiat postojowych spełniających jednocześnie funkcję wolnego ładowania dzięki panelom fotowoltaicznym zainstalowanym na dachach obu wiat.
270 kilometrów na jednym ładowaniu
KLA oczekują dostawy pięciu niskopodłogowych autobusów o długości od 11 do 13 metrów, które zabiorą na pokład co najmniej 70 pasażerów, z czego minimum 25 na miejscach siedzących, a 7 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Moc silnika bądź silników określono łącznie na co najmniej 160 kW. W pojazdach znajdzie się także mechanizm rekuperacji energii, a minimalna pojemność magazynu energii to 350 kWh. Ładowanie autobusów będzie realizowane poprzez złącze plug-in.
W przestrzeni pasażerskiej mają pojawić się ładowarki USB do ładowania urządzeń mobilnych. Preferowany układ drzwi to 2:2:2. W autobusach pojawi się ogrzewanie, klimatyzacja a także monitoring wizyjny oraz system zliczania pasażerów oraz system informacji pasażerskiej.
Pojazdy mają pokonywać na jednym ładowaniu minimum 270 kilometrów Ponadto w ramach pierwszej części prac przewidziano dostawę pięciu podwójnych, stacjonarnych ładowarek plug-in oraz jednej ładowarki mobilnej.
Dwie nowe wiaty na 22 pojazdy
Druga część zamówienia dotyczy budowy dwóch wiat postojowych wraz z instalacją elektryczną umożliwiającą ładowanie autobusów dzięki energi pochodzącej z dachowych panelii fotowoltaicznych. Ponadto fotowoltaika ma zostać również zamontowana na pozostałych budynkach KLA. Łączna moc instalacji ma wynosić 352,35 kWp.
Jedna z wiat ma mieścić 10, natomiast druga 12 autobusów. Ponadto wiaty mają być gotowe do ładowania elektrobusów poprzez niezbędną instalację. Aby ładować pojazdy konieczne będzie jeszcze zamontowanie właściwych ładowarek, co zostanie zrealizowane zapewne w ramach oddzielnego postępowania przetargowego (w przypadku wiaty na 12 pojazdów, bowiem ładowarki do mniejszej wiaty zostaną dostarczone w ramach 1 części opisywanego przetargu). Wiaty
mają mieścić docelowo 22 elektrobusy, bowiem to właśnie tyle pojazdów tego typu potrzebuje Kalisz, aby zrealizować wymagania ustawy o elektromobilności.Dostawy do połowy grudnia bieżącego roku
Realizacja obu części zamówienia ma nastąpić do 15 grudnia bieżącego roku z powodu konieczności rozliczenia środków unijnych do końca bieżącego roku. Jest to o tyle istotne, że KLA chcą pozyskać środki na sfinansowanie zamówienia w ramach konkursu CUPT, który wciąż trwa. Jeśli dofinansowania nie uda się pozyskać, zamówienie ma zostać unieważnione. Zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych.
W części dotyczącej autobusów potencjalny wykonawca musi wykazać, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizował minimum jedną dostawę nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym wraz z systemem ładowania baterii, a wartość zamówienia wyniosła co najmniej 8 mln złotych brutto.
Cena najważniejszym kryterium
W przypadku części dotyczącej autobusów o wyborze najlepszej oferty zdecydują cena - 60% a także ocena techniczna - 20% oraz ekologia -10% i warunki gwarancji i serwisu -10%. Na warunki techniczne składają się materiał konstrukcyjny szkieletu, kratownicy i ramy podwozia, gwarancja zasięgu, a także liczba miejsc do przewozu pasażerów, rozwiązania konstrukcyjne w zakresie umiejscowienia elektrycznej jednostki napędowej oraz energia nominalna baterii trakcyjnych.
O wyborze wykonawcy wiaty zdecydują cena - 60%, gwarancja na wykonane prace budowlane - 20% oraz gwarancja na zamontowane panele fotowoltaiczne - 20%.