W środę 29 maja odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego – w postaci kawałka szyny – w ramach budowy podziemnej części i konstrukcji nośnej dworca Ülemiste w Tallinie. To pierwsza pasażerska stacja na przyszłej linii Rail Baltiki. Węzeł, który będzie wygodnie połączony za pomocą tramwaju z lotniskiem, centrum miasta, będzie gotowy w 2028 r.
W ramach tego kontraktu powstanie konstrukcja nośna podziemnej części dworca – wraz ze wszystkimi pomieszczeniami technicznymi. Wybudowane zostaną też trzy tunele, które ułatwią komunikację między dwiema stronami torów. Prace
ruszyły jesienią zeszłego roku.
– Ten rok jest znaczący dla realizacji Rail Baltiki. Rozpoczęły się także roboty przy budowie głównej trasy. Do końca roku roboty obejmą 1/3 estońskiej trasy, czyli 70 km, a w sumie zakontraktowana będzie budowa 150 km, co odpowiada blisko połowie trasy –mówił Kristen Michal, minister klimatu Estonii.
Niedawno ruszyła też budowa głównej trasy na terenie Łotwy (z udziałem Budimeksu). – Musimy przyspieszyć roboty i obrane podejście to umożliwi. W tym roku roboty obejmą w sumie 150 km trasy na terenie Państw Bałtyckich – mówił Marko Kivilia, szef joint-venture RB Rail, które koordynuje projekt na terenie Litwy, Łotwy i Estonii.
Węzeł Ülemiste realizowany jest w oparciu o projekt opracowany przez biuro architektoniczne Zahy Hadid i estońskiej firmy Esplan. Prace o wartości 45 mln euro realizowane są przez konsorcjum firmn Merko Ehitus Eesti i KMG Infra. Oddzielne kontrakty obejmą zagospodarowane otoczenia i realizację nadziemnej części terminala pasażerskiego. Obecnie trwa projektowanie układu komunikacyjnego z linią tramwajową.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Obecnie zakłada się uruchomienie połączeń w 2030 r. Infrastruktura będzie dostosowana do prędkości 249 km/h.