Miasto Vancouver rozpisało gigantyczny przetarg na dostawę do 512 trolejbusów wyposażonych dodatkowo w baterie. TransLink w zamówieniu podstawowym pozyska 107 pojazdów, zaś pozostałe 405 będzie mogło być kupowane w razie potrzeby w ramach prawa opcji. Wcześniej rozważano zakup wyłącznie autobusów elektrycznych. Wejściem na amerykański i kanadyjski rynek mocno zainteresowany jest Solaris.
Vancouver posiada drugą co do wielkości flotę trolejbusów w Ameryce Północnej i jest jedynym kanadyjskim miastem eksploatującym autobusy z pałąkami. W sierpniu zeszłego roku świętowano nawet 75-lecie powstania sieci trolejbusowej w Vancouver. Dzisiaj TransLink, organ Urzędu ds. Transportu Południowego Wybrzeża Kolumbii Brytyjskiej, który odpowiada za regionalną sieć transportową Vancouver, ma w planach powiększenie posiadanej floty. Wystartował przetarg na dostawę do 512 trolejbusów bateryjnych – 107 w zamówieniu podstawowym a 405 w ramach opcji. Obecnie po ulicach Vancouver kursują 262 pojazdy tego typu, z czego 74 przegubowe. Realizacja zamówienia pozwoli więc dwukrotnie zwiększyć liczbowo posiadany tabor.
Jak wskazuje
dopravak.cz, od dawna dyskutuje się w Kanadzie nad przyszłością tradycyjnych trolejbusów w Vancouver, które są nierozerwalnie związane z miastem od 1948 roku. Podobnie jak w przypadku wielu innych miejsc na świecie, również tutaj zastanawiano się nad tym, czy nie właściwsza byłaby likwidacja napowietrznej sieci trakcyjnej i zastąpienie trolejbusów popularnymi w ostatnim czasie autobusami elektrycznymi. Wyniki kilku badań wykazały jednak, że taki krok znacznie zwiększyłby koszty – zarówno zakupu taboru jak i funkcjonowania i utrzymania nowych pojazdów. Dlatego trolejbusy bateryjne okazały się rozwiązaniem najbardziej ekologicznym i ekonomicznym jednocześnie.
Zamówienie przewiduje dostawę w pierwszej kolejności jednego pojazdu w postaci prototypu do testów. Po zaakceptowaniu rozwiązań przez zamawiającego, będzie mogło zostać wyprodukowanych pozostałe 106 sztuk. Zamówienie podstawowe dotyczy trolejbusów o długości 12 metrów. W ramach opcji istnieje możliwość zakupu do 201 trolejbusów standardowej długości 40 stóp (12 m) i 203 o długości ok. 60 stóp (18,3 m). Termin składania ofert został wyznaczony na 30 lipca 2024 roku.
Wszystkie pojazdy będą wyposażone w odpowiedniej wielkości baterię, która umożliwi wydłużenie linii poza trasy wyposażone w sieć trakcyjną. Celem jest zamawiającego jest znaczne rozwinięcie elektrycznego transportu publicznego na ulicach Vancouver bez konieczności znaczącej rozbudowy sieci trakcyjnej.
Północnoamerykańskim rynkiem mocno zainteresowany jest Solaris.
Firma w zeszłym roku testowała przez kilka tygodni swój pojazd Trollino 12. Pojazd wyposażony w dodatkowe baterie mógł jeździć zarówno zasilany energią elektryczną z trakcji trolejbusowej, jak i poza obszarem Vancouver, gdzie sieci trakcyjnej nie ma. Jak zaznaczał producent testy były okazją do zapoznania się z produktem marki Solaris przez przewoźników z Ameryki Północnej. Prezentacja dała też producentowi możliwość zebrania cennych uwag i informacji z użytkowania pojazdu w nieco odmiennych od europejskich warunkach transportu publicznego. Pozycja Solarisa może być o tyle silniejsza, że od dłuższego czasu widać małą aktywność amerykańskich i kanadyjskich firm w sektorze produkcji trolejbusów.