Od prawie dwóch miesięcy pasażerowie jednej z łódzkich linii tramwajowych mogą używać kart płatniczych w roli biletów. Nowością jest odmierzenie opłaty dokładnie według liczby przejechanych przystanków według taryfy korzystniejszej, niż w przypadku krótkookresowych biletów czasowych. – W ciągu trzech tygodni skorzystało z niego już około 18,5 tysiąca pasażerów – i to mimo tego, że pilotaż jest prowadzony tylko na jednej linii, a w każdym pojeździe łódzkiego MPK znajdują się automaty biletowe. Uważamy to za duży sukces – mówi Jacek Sieński, dyrektor Płatności Elektronicznych w Mennicy. Na wprowadzenie nowych rozwiązań taryfowych szykuje się też Wrocław.
Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Jakie są podstawowe cechy wdrożonego ostatnio w Łodzi systemu płatności Open Payment System?
Jacek Sieński, dyrektor Płatności Elektronicznych w Mennicy: Pasażer może dzięki niemu wnieść opłatę za przejazd transportem publicznym, nie znając systemu taryfowego ani nie znając punktów sprzedaży biletów – jest to więc rozwiązanie zaprojektowane przede wszystkim z myślą o pasażerach okazjonalnych. Wystarczy wsiąść do pojazdu ze zbliżeniową kartą płatniczą i przyłożyć ją do czytnika, który pełni funkcje kasownika. Potem pasażer musi ponownie zbliżyć kartę przy opuszczeniu pojazdu – system działa na zasadzie check-in, check-out. Żadne dodatkowe czynności nie są konieczne.
Jest to rozwiązanie bardzo korzystne dla pasażera, który płaci tylko za rzeczywistą liczbę przejechanych przystanków. W każdym przypadku opłata jest niższa od nominalnej ceny odpowiedniego biletu czasowego. Dla osób ceniących sobie wygodę – ale w szczególności dla tych, które rzadko podróżują środkami transportu publicznego – taka możliwość dokonania opłaty jest bardzo dogodna.
Jak sprawdza się testowany w Łodzi system podczas pierwszych tygodni eksploatacji?
Oceniamy go bardzo pozytywnie. W ciągu trzech tygodni skorzystało z niego już około 18,5 tysiąca pasażerów – i to mimo tego, że pilotaż jest prowadzony tylko na jednej linii, a w każdym pojeździe łódzkiego MPK znajdują się automaty biletowe. Uważamy to za duży sukces. W dodatku praktycznie nie mamy reklamacji związanych z tym kanałem sprzedaży. Mamy nadzieję, że nastąpi rozszerzenie pilotażu, jednak decyzję w tej sprawie muszą podjąć władze Łodzi.
Czy nad wdrożeniem takiego rozwiązania zastanawiają się także inne miasta?
Prowadzimy rozmowy w wielu ośrodkach. Obecnie wdrażamy duży projekt we Wrocławiu – możliwość wnoszenia opłat za pomocą kart zbliżeniowych stanie się tam jednym z elementów docelowego systemu taryfowego.
Czy z perspektywy operatora przewozów koszty obsługi systemu biletowego maleją?
Operator i tak jest zobowiązany do utrzymywania sieci sprzedaży. Jeśli uwzględnimy fakt, że jeden czytnik kosztuje mniej więcej jedną trzecią ceny mobilnego biletomatu, rozwiązanie wydaje się opłacalne: funkcjonalność w obu przypadkach jest zbliżona. W dodatku mamy do dyspozycji kilka urządzeń w pojeździe zamiast jednego, a ryzyko awarii jest mniejsze, ponieważ nie ma w ogóle części mechanicznych. Znacznie mniejsze są koszty serwisu technicznego, ale także obsługi eksploatacyjnej, ponieważ nie trzeba uzupełniać papieru – przy płatności w testowanym systemie nie drukuje się bilet, który występuje tylko w postaci zapisu elektronicznego w systemie centralnym. Współpraca: Roman Czubiński
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.