Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Karta płatnicza zamiast biletu. Duży sukces pilotażu w Łodzi, Wrocław w kolejce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-11-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Współpraca: Roman Czubiński

Podziel się ze znajomymi:

Od prawie dwóch miesięcy pasażerowie jednej z łódzkich linii tramwajowych mogą używać kart płatniczych w roli biletów. Nowością jest odmierzenie opłaty dokładnie według liczby przejechanych przystanków według taryfy korzystniejszej, niż w przypadku krótkookresowych biletów czasowych. – W ciągu trzech tygodni skorzystało z niego już około 18,5 tysiąca pasażerów – i to mimo tego, że pilotaż jest prowadzony tylko na jednej linii, a w każdym pojeździe łódzkiego MPK znajdują się automaty biletowe. Uważamy to za duży sukces – mówi Jacek Sieński, dyrektor Płatności Elektronicznych w Mennicy. Na wprowadzenie nowych rozwiązań taryfowych szykuje się też Wrocław.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Jakie są podstawowe cechy wdrożonego ostatnio w Łodzi systemu płatności Open Payment System?

Jacek Sieński, dyrektor Płatności Elektronicznych w Mennicy:
Pasażer może dzięki niemu wnieść opłatę za przejazd transportem publicznym, nie znając systemu taryfowego ani nie znając punktów sprzedaży biletów – jest to więc rozwiązanie zaprojektowane przede wszystkim z myślą o pasażerach okazjonalnych. Wystarczy wsiąść do pojazdu ze zbliżeniową kartą płatniczą i przyłożyć ją do czytnika, który pełni funkcje kasownika. Potem pasażer musi ponownie zbliżyć kartę przy opuszczeniu pojazdu – system działa na zasadzie check-in, check-out. Żadne dodatkowe czynności nie są konieczne.

Jest to rozwiązanie bardzo korzystne dla pasażera, który płaci tylko za rzeczywistą liczbę przejechanych przystanków. W każdym przypadku opłata jest niższa od nominalnej ceny odpowiedniego biletu czasowego. Dla osób ceniących sobie wygodę – ale w szczególności dla tych, które rzadko podróżują środkami transportu publicznego – taka możliwość dokonania opłaty jest bardzo dogodna.

Jak sprawdza się testowany w Łodzi system podczas pierwszych tygodni eksploatacji?

Oceniamy go bardzo pozytywnie. W ciągu trzech tygodni skorzystało z niego już około 18,5 tysiąca pasażerów – i to mimo tego, że pilotaż jest prowadzony tylko na jednej linii, a w każdym pojeździe łódzkiego MPK znajdują się automaty biletowe. Uważamy to za duży sukces. W dodatku praktycznie nie mamy reklamacji związanych z tym kanałem sprzedaży. Mamy nadzieję, że nastąpi rozszerzenie pilotażu, jednak decyzję w tej sprawie muszą podjąć władze Łodzi.

Czy nad wdrożeniem takiego rozwiązania zastanawiają się także inne miasta?

Prowadzimy rozmowy w wielu ośrodkach. Obecnie wdrażamy duży projekt we Wrocławiu – możliwość wnoszenia opłat za pomocą kart zbliżeniowych stanie się tam jednym z elementów docelowego systemu taryfowego.

Czy z perspektywy operatora przewozów koszty obsługi systemu biletowego maleją?

Operator i tak jest zobowiązany do utrzymywania sieci sprzedaży. Jeśli uwzględnimy fakt, że jeden czytnik kosztuje mniej więcej jedną trzecią ceny mobilnego biletomatu, rozwiązanie wydaje się opłacalne: funkcjonalność w obu przypadkach jest zbliżona. W dodatku mamy do dyspozycji kilka urządzeń w pojeździe zamiast jednego, a ryzyko awarii jest mniejsze, ponieważ nie ma w ogóle części mechanicznych. Znacznie mniejsze są koszty serwisu technicznego, ale także obsługi eksploatacyjnej, ponieważ nie trzeba uzupełniać papieru – przy płatności w testowanym systemie nie drukuje się bilet, który występuje tylko w postaci zapisu elektronicznego w systemie centralnym.

Współpraca: Roman Czubiński
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Częstochowa: Karta płatnicza zamiast biletu

Mobilność

Częstochowa: Karta płatnicza zamiast biletu

Redakcja 10 listopada 2020

Bydgoszcz: Bilet okresowy na karcie płatniczej

Przestrzeń

Karta płatnicza biletem nie tylko w dużych miastach

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Częstochowa: Karta płatnicza zamiast biletu

Mobilność

Częstochowa: Karta płatnicza zamiast biletu

Redakcja 10 listopada 2020

Bydgoszcz: Bilet okresowy na karcie płatniczej

Przestrzeń

Karta płatnicza biletem nie tylko w dużych miastach

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5