Jakie technologie pomogą przewoźnikom w poborze opłat za przejazd środkami transportu publicznego? O możliwych rozwiązaniach dyskutowano podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego. Trend odchodzenia od papierowych biletów opłacanych gotówką może okazać się szczególnie istotny w obliczu trwającej pandemii koronawirusa.
– Wydaje się, że w dobie pandemii technologia mobilna, technologia zdalna rozwija się najbardziej – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Piotr Bochenek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu oraz członek zarządu w Skycash Poland. Ocenił on, że rynek będzie dążyć do pełnej automatyzacji wielu procesów zakupów. Wskazywał np. na rozwiązanie stosowane we współpracy z firmami działającymi w obszarze car-sharingu, dzięki któremu przy wjeździe do strefy płatnego parkowania automatycznie pobierana jest opłata za postój.
Czy będzie można zapomnieć o kupowaniu biletów komunikacji miejskiej?
Mówił, że podobne rozwiązanie może być stosowane w przypadku komunikacji miejskiej. Pasażer może być obciążany za przejechany przezeń odcinek na podstawie automatycznej rejestracji jego wejścia do pojazdu i wyjścia na konkretnym przystanku na zewnątrz. Rysował on scenariusz, w którym podróżny zapomina o samej czynności kupna biletu, bo za jego zgodą proces opłaty dzieje się niejako w tle dzięki geolokalizacji.
– Podobnie dzieje się już z tzw. transakcjami rekurencyjnymi – powiedział przedstawiciel Skycasha. – Kiedy ktoś ma wykupioną usługę abonamentową, to może być bilet okresowy, odnawia się ona automatycznie zgodnie z parametrami, które określił użytkownik – opisywał. Ocenił, że w ciągu pięciu czy dziesięciu lat powszechne staną się identyfikatory pozwalające na określenie, że konkretna osoba przemieściła się pomiędzy określonymi punktami. – Dziś możemy się domyślać, czy tym identyfikatorem będzie biometria, czy zastosowane będzie inne rozwiązanie – zaznaczył Piotr Bochenek. Przewidywał także, że podobne mechanizmy dotyczyć będą przemieszczania się pojazdów i związanych z tym opłat.
Karta jako bilet w systemie check-in – check-out
O nowych rozwiązaniach dotyczących płatności w transporcie mówiła także Elżbieta Burliga, dyrektor ds. rozwoju biznesu w First Data Polska. – My jako pasażerowie wyczekujemy taryfy check-in – check-out – oceniła. Dodała, że technologia oferowana przez jej firmę umożliwia obsługę rozliczania pasażerów według cennika zależnego od miejsca rejestracji wejścia do pojazdu i wyjścia z niego. Przejazd opłacany byłby przy pomocy karty płatniczej. Pasażerowi nie byłby potrzebny papierowy bilet, bo do kontroli okazać mógłby swoją kartę. W systemie rozliczeniowym zapisany zostałby bowiem unikalny i anonimowy token powiązany z numerem karty poświadczający uiszczenie opłaty.
Nośnikiem informacji o zakupionym bilecie mógłby stać się także smartfon działający w ramach technologii NFC. – Możemy dołożyć też inne nośniki, np. karta miejska, aplikacja mobilna itp. – wskazywała przedstawicielka firmy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.