– Obecnie największy udział w ruchu dojazdowym do Katowic odbywa się komunikacją indywidualną i to jest największy problem – mówił podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego Bogusław Lowak naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice. Zaprezentował on pomysł na centra przesiadkowe na obrzeżach miasta, które mają zmienić obecną sytuację.
778 tys. – tyle podróży odbywa się średnio w Katowicach każdego dnia. Z tej liczby 43% to podróże wewnętrzne, a 57% zewnętrzne. Największy udział w nich ma transport indywidualny i to władze Katowic definiują jako największy problem.
– Nasz plan inwestycyjny w zakresie rozwoju systemu transportowego do roku 2020 ma kilka podstawowych punktów. Głównym z nich jest budowa systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych – mówił Bogusław Lowak. – Dodatkowo mają powstać nowe linie tramwajowe, które przede wszystkim usprawnią komunikację w centrum miasta. Planujemy realizację systemu ITS oraz rozbudowanie sieci infrastruktury rowerowej – komentował.
Dla miasta w najbliższych latach najważniejsze ma być odciążenie ulic od nadmiernego ruchu. Ten cel ma zostać osiągnięty nie tylko poprzez rozwój transportu publicznego, ale także likwidację tzw. „wąskich gardeł”.
Węzły przesiadkowe
Najistotniejsze są jednak węzły przesiadkowe, których liczba, w pierwszym etapie, w latach 2016-2019 ma powstać, ma zwiększyć się o cztery. Według założeń, będą one dostosowane do nowoczesnej komunikacji. Dodatkowo mają pozwalać korzystającym z nich zostawić w ich pobliżu samochód i pojechać dalej komunikacją. To ostatnie ważne jest przede wszystkim z uwagi na to, że będą one zlokalizowane poza centrum miasta.
Cztery węzły o których mowa to: Zawodzie (koszt budowy ok. 80 mln zł), Brynów Pętla (koszt budowy ok. 80 mln zł), Sądowa (koszt budowy ok. 50 mln zł) oraz Ligota (koszt budowy ok. 13 mln zł).
Więcej informacji na temat węzłów przesiadkowych, które mają powstać w Katowicach znajdziesz tu. Dalej, w latach 2018-2020 mają powstać kolejne cztery węzły przesiadkowe zlokalizowane na południu miejscowości.
Nowa linia tramwajowa i tabor
Ważnym punktem rozwoju miasta ma być nowa linia tramwajowa. Skomunikuje ona południowe dzielnice z centrum aglomeracji. Długość nowej trasy będzie wynosić 5,2 km, a prędkość techniczna będzie się wahać między 45 km/h a 36 km/h przy czym prędkość komunikacyjna wyniesie 30-24 km/h.
Wraz z powstaniem nowej linii wymieniony ma zostać tabor tramwajowy. Tramwaje Śląskie kupią 44 tramwaje. Inwestycja zostanie dofinansowana z POIiŚ. Dodatkowo wymieniony ma zostać tabor autobusowy. Zakupionych zostanie 35 autobusów elektrycznych w ramach POIiŚ oraz 100 autobusów, w tym 10 elektrycznych, przy dofinansowaniu z ZIT RPO WSL.
ITS i inne inwestycje
– Ważny dla nas jest także sam system zarządzania transportem. Zrealizujemy system ITS, który będzie sterował ruchem w całym mieście – mówi Lowak. – Nie zapominamy także o inwestycjach drogowych czy rowerowych. Planujemy przebudowę ulic w taki sposób aby po zakończonych inwestycjach spełniały one nasze założenie odciążenia miasta. Dodatkowo chcemy połączyć centralną strefę rowerową z poszczególnymi dzielnicami miasta i węzłami przesiadkowymi – dodaje.