Cboć emisja pochodząca z transportu ma zdaniem władz Katowic duży wpływ na jakość powietrza w mieście, na razie nie ma konkretnych propozycji organizacji stref czystego trans[portu np. na obszarze centrum. Samorząd chce natomiast zwiększać rolę komunikacji miejskiej, poprawiając jej standard. Nowe autobusy, w tym elektryczne, mają skłonić mieszkańców do trwałej zmiany przyzwyczajeń.
Czy w największym mieście konurbacji górnośląskiej pojawią się strefy, do których wjazd samochodem wyposażonym w silnik spalinowy, zwłaszcza Diesla, byłby ograniczony? Odpowiedź na to pytanie nie wydaje się prosta. Miejscowy samorząd czeka bowiem z podjęciem ewentuanych działań w tym kierunku na wejście w życie zapowiadanej przez rząd nowelizacji ustawy o elektromobilności.
Najpierw ustawa, potem konsultacje z mieszkańcami, a na końcu konkretne rozwiązania
– Po opublikowaniu ostatecznych zapisów ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych i przeanalizowaniu warunków i możliwości wprowadzenia strefy czystego transportu, również w drodze konsultacji z mieszkańcami, a także na podstawie wskazań jakości powietrza w poszczególnych dzielnicach, będą mogły zostać podjęte działania ograniczające wjazd samochodów z emisją spalin – mówi Krzysztof Kaczorowski z Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice. Na razie lokalne władze nie mają konkretnych planów, gdzie taka strefa mogłaby powstać. Również w związku z niepewnością legislacji nie można na razie mówić o konkretnych datach ewrntualnego wykluczenia części aut z ruchu.
Samorząd przekonuje jednak, że już dziś podejmuje szereg działań, które mają doprowadzić do zwiększenia roli transportu zbiorowego kosztem ruchu samochodów prywatnych. – Emisja pochodząca z transportu ma znaczący wpływ na jakość powietrza – ocenia bowiem nasz rozmówca. Wskazuje m.in. na budowę centrów przesiadkowych czy modernizację torowisk tramwajowych. Mówi także o toczącej się modernizacji taboru tramwajowego i autobusowego.
Miasto chce skłonić mieszkańców do zmiany przyzwyczajeń
– Dla nadania priorytetu pojazdom komunikacji zbiorowej budowane są też systemy zarządzania ruchem – dodaje przedstawiciel UM Katowice. Spółka PKM Katowice, która obsługuje dużą część połączeń autobusowych w mieście, od kilku lat prowadzi zaś program wymiany taboru obejmujący zakup łącznie 135 pojazdów. – W większości są to niskoemisyjne autobusy o napędzie konwencjonalnym, ale wśród nich będzie 20 autobusów elektrycznych. Pierwszych dziesięć już kursuje po mieście – usłyszeliśmy.
Dzięki poprawie standardu komunikacji zbiorowej miasto chce zmieniać przyzwyczajenia komunikacyjne mieszkańców. Realizacja zaplanowanych w tym celu inwestycji nie jest przy tym zagrożona. – Pandemia nie ma wpływu bądź ma niewielki wpływ na realizację tych projektów – zapewnił nas Krzysztof Kaczorowski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.