fot. MichalPL, lic. CC BY-SA 4.0Wieża ciśnień widziana z peronów kolejowych
PKP nie sprzedały bardzo dużej działki z zabytkowym kompleksem parowozowni w Katowicach, bo nie prowadzi nań żadna droga dojazdowa. Spółka rozważa jednak możliwość przekazania obiektów, m.in. hali samej lokomotywowni czy wieży ciśnień, miastu, które mogłoby tam zorganizować np. muzeum. Parowozownią jest zainteresowana także jedna organizacja pozarządowa.
Budynki otwartej w 1900 r. parowozowni Katowice od lat nie są wykorzystywane. Działka, na której znajduje się stara lokomotywownia, pozostaje w wieczystym użytkowaniu PKP SA, a same zabudowania są własnością tej spółki. Niszczejący obiekt nie został do tej pory sprzedany. – Nieruchomość, na której znajduje się parowozownia, zlokalizowana jest na międzytorzu (przy czynnej linii kolejowej) i nie posiada drogi dojazdowej. Z tego powodu teren ten nie był przedmiotem zbycia komercyjnego – tłumaczy Aleksandra Grzelak, główny specjalista w Wydziale Komunikacji Polskich Kolei Państwowych. Dodaje jednak, że dotychczasowy właściciel rozważa różne scenariusze wykorzystania zabytku.
Budynkami zaopiekuje się miasto lub fundacja? „Konieczny jest remont”
Na części działki toczy się obecnie inwestycja infrastrukturalna prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe. – Do czasu jej zakończenia nie ma możliwości sprzedaży, przekazania czy najmu tego terenu kontrahentowi komercyjnemu – twierdzi nasza rozmówczyni. Dodaje jednocześnie, że na mocy znowelizowanej ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP możliwe jest oddanie obiektów zabytkowych do wykorzystania jednostkom samorządu. – Wystąpiliśmy do miasta z propozycją zawarcia odpowiedniej umowy – relacjonuje.
Przedstawicielka właściciela obiektu mówi, że PKP otrzymały też pismo od jednej z fundacji, która jest zainteresowana przejęciem budynku dawnej lokomotywowni. – Obecnie trwają rozmowy w tej sprawie – informuje. Przyznaje jednocześnie, że wpisana do ewidencji zabytków parowozownia wymaga remontu. W ostatnim rocznym protokole kontroli stan techniczny obiektu został oceniony jako dostateczny. Zgodnie z przekazanymi nam przez PKP SA informacjami nie ma obecnie zagrożenia bezpieczeństwa związanego ze stanem technicznym budynków.
PKP starają się zabezpieczyć teren. Ale działka jest bardzo duża
Działka, na której znajduje się parowozownia, ma ok. 5 hektarów powierzchni. – Staramy się chronić ten duży obszar przed dostępem osób trzecich i dewastacjami. Na bieżąco zabezpieczamy dostęp do wnętrz obiektów i uzupełniamy tablice informujące o zakazie wstępu – zapewnia Aleksandra Grzelak. W zminimalizowaniu negatywnych skutków działalności osób postronnych ma pomóc także współpraca z policją i SOK.
Kompleks dawnej parowozowni składa się z symetrycznego dwuwachlarzowego układu hal, wieży ciśnień i budynków biurowych, magazynowych oraz zaplecza technicznego. – Ceglana architektura utrzymana jest w stylu historyzmu. Posiada dużą wartość zabytkową oraz zasadnicze znaczenie dla historii powstania i rozwoju miasta Katowice – oceniają służby prasowe Polskich Kolei Państwowych. Obiekt znajduje się pomiędzy czynnymi liniami kolejowymi Katowice – Legnica, Katowice – Brynów i Katowice – Chorzów-Batory.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.