fot. Marek Mróz, lic. CC BY-SA 3.0Tramwaj w Katowicach
W dłuższej perspektywie czasu w Katowicach powstać mają dwa nowe odcinki sieci tramwajowej. Jeśli będzie to możliwe, miasto wykorzysta środki z mającego pomóc gospodarce po pandemii KPO na sfinansowanie wkładu własnego założonych już wcześniej inwestycji. Wśród nich jest budowa łącznika pomiędzy dwoma ciągami magistralnymi.
Zarówno samo wejście w życie Krajowego Planu Odbudowy, jak i konkretne zapisy tego dokumentu pozostają na razie niewiadomą. Zgodnie z zapowiedziami rządu program ma być jednak dużą pomocą dla miast eksploatujących sieci tramwajowe, bo ma on zakładać możliwość udzielenia wsparcia na przedsięwzięcia z zakresu transportu szynowego. Władze Katowic nie mają na razie konkretnego planu na wykorzystanie tych pieniędzy, co wydaje się naturalne wobec wczesnego etapu przygotowywania całego KPO.
Sporo już zaplanowanych przebudów
– Jeśli okazałoby się, że środki z Krajowego Planu Odbudowy przeznaczone na inwestycje w transport szynowy mogłyby być wykorzystane do sfinansowania wkładu własnego dla zadań współfinansowanych przez Unię Europejską, byłaby to świetna wiadomość – mówi Krzysztof Kaczorowski, główny specjalista w Wydziale Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice. Mówi on bowiem, że do 2023 r. w ramach dużego projektu unijnego obejmującego swoim zasięgiem całą aglomerację na terenie samych Katowic planowany jest szereg przedsięwzięć infrastrukturalnych. Najważniejszym z nich wydaje się budowa nowego odcinka sieci – wzdłuż ul. Grundmanna. Ma on połączyć dwie istniejące magistrale tramwajowe: ulice Chorzowską i Gliwicką.
Poza tym przebudowane ma zostać torowisko w ul. Obrońców Westerplatte od Korczaka do Wańkowicza, a także w ul. Chorzowskiej od Złotej do Dębowej. Podobne inwestycje mają zostać zrealizowane także wzdłuż trasy Renców od Wiśniowej do Brackiej oraz na ciągu 1 Maja – Obrońców Westerplatte od wiaduktu do „Beterpolu”. Tam nastąpi połączenie z torowiskiem zmodernizowanym w ramach unijnej perspektywy 2007 – 2013. Priorytetem jest budowa nowych odcinków
– Odcinki wskazane jako przeznaczone do przebudowy są jedynymi fragmentami linii tramwajowych na terenie Katowic, których stan techniczny można dziś uznać za zły – ocenia przy tym nasz rozmówca. Dodaje, że peiorytetem miasta będzie budowa nowych tras. Oprócz wspomnianego już odcinka przy ul. Grundmanna, którego realizacja może zacząć się pod koniec 2021 r., samorząd chciałby otworzyć także nową linię z węzła Brynów w kierunku dzielnic południowych.
– Budowa tej pięciokilometrowej trasy szybkiego tramwaju ma usprawnić komunikację pomiędzy dzielnicami południowymi a centrum miasta. Połączenie ma być alternatywą dla transportu indywidualnego, gwarantując przejazd pomiędzy Rynkiem a przystankiem końcowym w projektowanym centrum przesiadkowym Kostuchna w zaledwie 25 minut – argumentuje Krzysztof Kaczorowski. Nie wskazuje przy tym konkretnych dat budowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.