Katowice rozstrzygnęły przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla linii tramwajowej od pętli Brynów do nowej pętli Kostuchna na południu miasta, wybierając ofertę firmy Sweco za ok. 1,8 mln zł. Trasa o długości 5,2 km, zgrabnie omijająca wszelką zabudowę, będzie gotowa do 2020 r.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług w zakresie opracowania dokumentacji projektowej dla rozbudowy układu drogowego wraz z budową linii tramwajowej od pętli Brynów do planowanej pętli Kostuchna. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych, wykonawczych oraz szacunku prac i kosztów niezbędnych do realizacji inwestycji oraz zorganizowanie spotkań z mieszkańcami.
W postępowaniu wpłynęło osiem ofert na kwoty od 1,8 mln do 3,8 mln zł brutto. Zamówienia ostatecznie udzielono konsorcjum firm Sweco Consulting z Poznania i Sweco Belgium, które złożyły też najtańszą ofertę. Prace projektowe potrwają 22 miesiące.
W I etapie inwestycji powstaną 5,2 km torowiska tramwajowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, ścieżka rowerowa i węzeł przesiadkowy Kostuchna. Budowa nowej linii tramwajowej i ścieżki rowerowej potrwa do 2020 roku. II etap zawiera natomiast budowę równoległej drogi, której realizacja będzie możliwa najwcześniej w 2030 r.
Po konsultacjach społecznych władze miasta wybrały wariant przebiegu tramwaju, który nie będzie przechodził przez osiedla, tylko omijał je bokiem – w przestrzeni między zabudową a terenem zielonym. Na wniosek mieszkańców Glebowej, Jagodowej i Jarzębinowej torowisko jeszcze bardziej odsunięto i będzie przebiegało wzdłuż linii kolejowej, w oddaleniu od zabudowy.
Tramwaj na południe jest jedną z trzech nowych tras, które pojawią się na terenie Śląska i Zagłębia. Oprócz tego pojawią się tory na ul. Grundmanna w centrum Katowic, a taże w Sosnowcu od pętli w Zagórzu w kierunku Klimontowa do ronda Jana Pawła II.
Projekt, który zamierzają zrealizować Tramwaje Śląskie przy wykorzystaniu środków unijnych, obejmuje remont blisko 100 km torowiska, a także zakup 40 tramwajów.
mat. UM Katowice