Budowa nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna to pierwszy nowy fragment sieci tramwajowej w Katowicach od 75 lat. W środę 16 marca zarząd spółki Tramwaje Śląskie podpisał z generalnym wykonawcą umowę na realizację inwestycji. Za 14 miesięcy tramwaj ma wozić pasażerów po nowych torach.
Ostatnia budowana od podstaw linia tramwajowa w Katowicach to przedłużenie linii od ówczesnej zajezdni przy Parku Południowym (Kościuszki) do pętli Brynów, oddane do użytku we wrześniu 1947 r. W późniejszych latach prowadzone były różne inwestycje tramwajowe, w tym dobudowa drugiego toru na odcinkach jednotorowych (np. do Szopienic czy Koszutki), zmiana położenia torowiska (np. wzdłuż ul. Chorzowskiej czy Gliwickiej za Bracką) czy budowa zajezdni w Zawodziu. To jednak dość odległa przeszłość.
– W ostatnich latach gruntownie zmodernizowane zostały niemal wszystkie torowiska tramwajowe na terenie miasta, wybudowaliśmy także zintegrowane centra przesiadkowe w Zawodziu i Brynowie, które pozwalają podróżnym na pozostawienie tam samochodu i szybkie dotarcie tramwajem do centrum miasta. Jednak wytyczenie i budowa zupełnie nowego odcinka sieci tramwajowej w Katowicach będzie faktycznie realizowana po raz pierwszy od 75 lat. Chcemy, by komunikacja tramwajowa w naszym mieście była jak najefektywniejsza, a budowa tej trasy ma w tym względzie ogromne znaczenie – podkreśla Marcin Krupa prezydent Katowic.
W prowadzonym przez spółkę Tramwaje Śląskie postępowaniu przetargowym, generalnym wykonawcą robót na ul. Grundmana wybrane zostało konsorcjum firm Spaw-Tor z Krakowa, Silesia Invest z Gliwic i Grotex z Zabrza. W środę 16 marca podpisana została umowa na realizację zadania. Wartość umowy wynosi ok. 32,3 mln zł netto (39,7 mln zł brutto).
Na wykonanie całości prac generalny wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. – Czas goni. Nieuchronnie zbliża się 2023 rok oznaczający koniec czasu na realizację zadań dofinansowanych przez Unię Europejską w ramach perspektywy na lata 2014-2020. Tym bardziej cieszymy się, że dziś podpisujemy umowę na budowę linii wzdłuż ulicy Grundmanna. Przed wykonawcami najlepsze z możliwych pory roku na prowadzenie prac budowlanych, dlatego liczymy na duże zaangażowanie ludzi i sprzętu oraz wysokie tempo prac. Wyzwania to przede wszystkim wiadukt nad DTŚ i most nad Rawą, ale także bardzo istotne z punktu widzenia ruchu tramwajowego połączenia z istniejącymi torowiskami – zauważa Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.
W ramach zadania przewidziana została budowa ok. 1900 metrów toru pojedynczego (mtp), uwzględniając również fragmenty torowisk na połączeniu nowej trasy z liniami biegnącymi w ul. Gliwickiej i wzdłuż ul. Chorzowskiej. Sam odcinek dwutorowej linii wzdłuż ul. Grundmanna ma nieco ponad 600 metrów długości. Platformy przystankowe przewidziane są na dwóch końcach budowanego odcinka w pobliżu skrzyżowań z ul. Chorzowską i ul. Gliwicką. Trasa zostanie poprowadzona wzdłuż ulicy Grundmanna – równolegle do jezdni po jej zachodniej stronie. Przewidziana jest budowa mostu na Rawą oraz wiaduktu z dwutorową linią tramwajową nad Drogową Trasą Średnicową. Będzie to nowe przęsło wiaduktu, po zachodniej stronie istniejących przęseł. – Cieszymy się, że będziemy mogli realizować kolejny projekt dla spółki Tramwaje Śląskie. Zadanie w Świętochłowicach, którego jesteśmy współwykonawcą jest już na ukończeniu. Mamy nadzieję, że budowa linii wzdłuż ul. Grundmanna będzie przebiegać szybko, sprawnie i terminowo – mówi Jarosław Kamiński, prezes spółki Spaw-Tor, lidera konsorcjum wykonawczego.
Realizacja zadania ma na celu przede wszystkim poprawę oferty komunikacyjnej w centrum Katowic. Budowa rozjazdów umożliwiających prowadzenie ruchu tramwajowego we wszystkich relacjach da możliwość urozmaicenia tras linii tramwajowych i pozwoli na bezpośrednie skomunikowanie wschodnich dzielnic Katowic z Parkiem Śląskim, Stadionem Śląskim czy osiedlem Tysiąclecia, czego od czasu przebudowy Rynku brakuje. Dodatkowym efektem realizacji tej inwestycji będzie poprawa elastyczności ruchu tramwajowego, pozwalająca np. na ominięcie odcinka zablokowanego w skutek kolizji, awarii czy innych niecodziennych wydarzeń. Jeśli np. w strefie Rondo – Rynek będą się odbywać jakieś wydarzenia, niepozwalające na prowadzenie ruchu tramwajowego, tramwaje będą mogły ominąć ten fragment sieci korzystając z nowego łącznika.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.