Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kaznowska: Transport w Warszawie to nie ruina. Nie róbmy tutaj Sofii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
21-08-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kaznowska: Transport w Warszawie to nie ruina. Nie róbmy tutaj Sofii
fot. WU
Zdaniem Patryka Jakiego stopień rozwoju metra w Warszawie jest największą porażką obecnej ekipy rządzącej. Kandydat na prezydenta jedzie do Sofii, by porównać tamtejsze metro z warszawskim. Do słów tych odniosły się władze Warszawy. – Warszawiacy są zbyt mądrzy, by sobie dać wmówić, że transport w Warszawie jest w ruinie. Niedawno byli u nas przedstawiciele Sofii i byli warszawską komunikacją zachwyceni – podkreśla Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy, zarzucając Jakiemu niedopowiedzenia czy nieprawdę.

Patryk Jaki, kandydat prawicy na prezydenta Warszawy, nazwał rozbudowę warszawskiego metra jedną z największych porażek PO. Jako punkt odniesienia stawia Sofię, która w ciągu ostatnich lat wybudowała blisko 30 km metra i 27 stacji. W Warszawie w tym czasie ukończono 10 km linii i 11 stacji (odcinek bielański + odcinek centralny II linii). Jaki ma pojechać teraz do Sofii, by pokazać, że da się budować szybciej metro. Tym bardziej, że kandydat chciałby zbudować dwie nowe linie metra w czasie dwóch kadencji.

Prawdy, półprawdy i nieprawdy

Dzisiaj (21 sierpnia) do słów tych odniosła się Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. – Kampanie wyborcze rządzą się swoimi prawami, ale to nie upoważnia do mówienia nieprawdy i półprawdy. Warszawa nigdy nie przeżywała tak dużego boomu jak w ostatniej dekadzie. Warszawiacy są zbyt mądrzy, by sobie dać wmówić, że transport w Warszawie jest w ruinie – podkreśla Renata Kaznowska.

Wiceprezydent wskazuje, że kandydat prawicy pominął kilka istotnych faktów. – Przy budowie I i II linii metra w Sofii wykorzystano starą infrastrukturę, którą w latach 80. XX w. planowano dla szybkiego tramwaju, którego ostatecznie nie ukończono. Bez tego tak szybka budowa nie byłaby możliwa – mówi Kaznowska. Faktycznie, na początku lat 80. XX w. w czasie budowy Narodowego Pałacu Kultury w centrum miasta częściowo wykonano dwie stacje oraz łączące je tunele, które obecnie są wykorzystywane przez II linię, ale to tylko niewielka część rozbudowanego systemu metra w Sofii. Przede wszystkim jednak większe znaczenie może mieć to, że w Sofii do metra dokłada się budżet centralny, o czym Warszawa może tylko pomarzyć.

Zdaniem Kaznowskiej sofijskie metro budowane jest po taniości. – W większości przypadków nie ma schodów ruchomych, mało jest wind. Buduje się je incydentalnie. Ja dla takiego rozwoju metra w Warszawie mówię nie – podkreśla Renata Kaznowska.

Władze Warszawy zauważają, że w Sofii funkcjonuje tylko jedno zaplecze, co ma przełożenie na funkcjonowanie metra – pociągi dłużej wyjeżdżają na linie i wcześniej zjeżdżają. – W szczycie pociągi jeżdżą trzy razy rzadziej niż u nas – pojawiają się nawet co 8 minut – mówi Kaznowska. Warto przy tym dodać, że tak niska częstotliwość występuje na rozdzielnych odcinkach dwóch linii – na wspólnym odcinku I i II linii udaje się osiągnąć 3-4 minuty, choć to i tak rzadziej niż u nas (2 min 20 sek. na I linii i 2 min 50 sek. na II linii). Jak przypominają przedstawiciele ratusza, sofijskie pociągi są znacznie mniej pojemne – buduje się perony o długości 105 m, a kursują pociągi o długości 80 m. Na powstającej III linii składy będą jeszcze krótsze, bo 60-metrowe. W Warszawie natomiast istnieją i powstają 120-metrowe perony, przy których zatrzymują się pociągi o takiej samej długości.

Metro to część całości

Przede wszystkim jednak metro to element całego układu komunikacyjnego. Nie buduje się go w oderwaniu od innych środków transportu – kolej podziemna powinna tworzyć spójny system z węzłami, liniami uzupełniającymi i dowożącymi. – Warszawa to także tramwaj i SKM. W Sofii podczas budowy metra nie tylko nie rozwija się tramwaju, ale wręcz się zwija – tramwaje zniknęły z niektórych tras, nawet dowozowej. W Warszawie mamy cztery linie SKM, Sofia nawet nie ma wspólnego biletu na kolej – wylicza Kaznowska. Jak dodaje, stolica zakupiła 281 tramwajów, podczas gdy w Sofii pojawiło się tylko 25 nowych w całości niskopodłogowych tramwajów. – Być może dlatego w Warszawie z transportu miejskiego korzysta 47% osób przemieszczających się w mieście [z wliczeniem podróży pieszych – po ich odliczeniu wartość ta wzrasta do 60% – red.]. W Sofii jest to 32% i wartość ta spada – wskazuje Renata Kaznowska.

Jak wskazuje Kaznowska, aż 85% pasażerów dobrze lub bardzo dobrze ocenia stołeczny transport. – Niedawno byli u nas przedstawiciele Sofii i byli warszawską komunikacją zachwyceni – podkreśla wiceprezydent.
Ratusz wskazuje na bezsensowność porównań, bo długość metra nie świadczy jeszcze o sprawności komunikacji, a każde miasto ma swoją specyfikę. – Jeśli transport ma wyglądać jak w Sofii, to oznacza to likwidację części linii tramwajowych, likwidację SKM i Veturilo, zaprzestanie zakupu nowego taboru. Nie budujemy schodów i wind – za duża rozpusta. Musielibyśmy też zmniejszyć częstotliwość kursowania – podsumowuje Renata Kaznowska.

Z metra na Odolanach zrezygnowały poprzednie władze


Władze Warszawy odniosły się też do zapowiedzi Patryka Jakiego o budowie metra na Odolanach w ramach III i IV linii metra, które kandydat chciałby zacząć od razu realizować po wygranych wyborach. – Usłyszałam, że to skandal, że nie planujemy tam metra. Przypomnę tylko, że w 2006 r. ówczesne władze Warszawy [w stolicy rządziło wtedy PiS – red.] zdecydowały o przeniesieniu II linii metra z korytarza Kasprzaka na północ, pod Górczewską. I ta koncepcja jest realizowana. Nie zapominamy jednak o Odolanach: na Kasprzaka i wzdłuż Ordona ma jeździć tramwaj. Inwestycja jest powiązana z rządowym projektem przebudowy węzła na Warszawie Zachodniej – podkreśla Kaznowska.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wybory we Wrocławiu. Kandydaci chcą tramwajów. Ale jakich?

Komunikacja

Wybory we Wrocławiu. Kandydaci chcą tramwajów. Ale jakich?

Krzysztof Karabon, jd 18 października 2018

Warszawa. Patryk Jaki ma wizję Placu Defilad. Prawie jak Jan Śpiewak

Przestrzeń

Wybory w Łodzi. Zdanowska: Ruch samochodowy płynny, ale spokojniejszy

Komunikacja

Wybory w Częstochowie. Komunikacja i przestrzeń oczami kandydatów

Komunikacja

Wybory w Krakowie. Podsumowanie kandydatów

Felietony i komentarze

Wybory w Krakowie. Podsumowanie kandydatów

Dariusz Partyka 06 października 2018

Wybory 2018. Patryk Jaki w obronie kierowców, obietnic od metra

Komunikacja

Zobacz również:

Wybory we Wrocławiu. Kandydaci chcą tramwajów. Ale jakich?

Komunikacja

Wybory we Wrocławiu. Kandydaci chcą tramwajów. Ale jakich?

Krzysztof Karabon, jd 18 października 2018

Warszawa. Patryk Jaki ma wizję Placu Defilad. Prawie jak Jan Śpiewak

Przestrzeń

Wybory w Łodzi. Zdanowska: Ruch samochodowy płynny, ale spokojniejszy

Komunikacja

Wybory w Częstochowie. Komunikacja i przestrzeń oczami kandydatów

Komunikacja

Wybory w Krakowie. Podsumowanie kandydatów

Felietony i komentarze

Wybory w Krakowie. Podsumowanie kandydatów

Dariusz Partyka 06 października 2018

Wybory 2018. Patryk Jaki w obronie kierowców, obietnic od metra

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5