Partnerzy serwisu:
Mobilność

Kiedy dofinansowania na rowery elektryczne? Efekty konsultacji społecznych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Kiedy dofinansowania na rowery elektryczne? Efekty konsultacji społecznych
fot. Agnieszka Bielecka
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakończył konsultacje społeczne i opublikował ich podsumowanie w ramach projektu programu priorytetowego „Mój Rower Elektryczny”, dotyczącego dofinansowania zakupów rowerów elektrycznych oraz wózków rowerowych. Złożono ponad 500 uwag i sugestii. Jakie wnioski i dalsze kroki?

NFOŚiGW opublikował szczegóły prowadzonych przez siebie konsultacji społecznych dotyczących projektu programu „Mój rower elektryczny”, który ma pomóc ograniczyć emisję i rozwijać dobre praktyki transportowe. O dofinansowanie będą mogły ubiegać się osoby fizyczne, samorządy oraz firmy kurierskie czy transportowe, a bezzwrotna dotacja nie będzie mogła przekroczyć 5 tysięcy złotych w przypadku zwykłego roweru elektrycznego oraz 9 tysięcy w przypadku roweru cargo.

Zbieranie opinii trwało od 04.07.2024 r. do 18.07.2024 r. Zgłoszono i przedstawiono w podsumowaniu dokładnie 538 uwag z których aż 168 zostało przyjętych w całości lub częściowo. Według streszczenia NFOŚiGW najczęściej pojawiające się sugestie dotyczyły:

  • Rezygnacji z oznakowania/rejestracji pojazdu na policji;
  • Wysokości dofinansowania;
  • Dofinansowania do „tradycyjnych rowerów” zamiast elektrycznych;
  • Rozszerzenia wsparcia na używane rowery elektryczne;
  • Zmiany okresu kwalifikowalności;
  • Skrócenia/wydłużenia okresu trwałości inwestycji;
  • Uwzględnienia zapisu o obowiązkowym ubezpieczeniu roweru.

W świetle licznych uwag do projektu programu „Mój rower elektryczny” ze strony partnerów społecznych oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), NFOŚiGW planuje kontynuować prace nad projektem programu. EBI dotychczas nie zaakceptował tego obszaru do finansowania z Funduszu Modernizacyjnego, natomiast istnieje możliwość ponownego zgłoszenia projektu programu w poprawionym kształcie w 2025 r. Równolegle prowadzone są prace nad optymalnym źródłem finansowania.

Co dalej z programem?

W ostatecznym kształcie program „Mój rower elektryczny” zostanie opublikowany na dedykowanej stronie internetowej po określeniu ostatecznego źródła finansowania oraz przyjęciu przez Zarząd i Radę Nadzorczą NFOŚiGW. Niestety nie znamy dokładnego zakładanego terminu publikacji.

– Będziemy wracali z programem wsparcia rowerów elektrycznych. Wiemy, że będzie to prawdopodobnie kwota 50 mln zł[…] Program powinien być ogłoszony na początku drugiego kwartału – powiedział dziennikarzom PAPu wiceprezes NFOŚiGW Paweł Augustyn.

Podkreślił też jednocześnie, że program ma na celu zapewnienie dostępu do środków na rowery elektryczne zwłaszcza dla osób wykluczonych transportowo, m.in. osobom starszym i mieszkających na terenach wiejskich.

– Zależy nam na tym, żeby osoby, które korzystają dziś z rowerów zwykłych, mogły przesiąść się na elektryczne i żeby było im łatwiej np. dojeżdżać do pracy – zaznaczył wiceprezes Augustyn i dodał: –Zauważyliśmy też dużą potrzebę rowerów typu cargo i one też oczywiście będą finansowane.

Kształt i założone cele projektu

Celem programu jest „uniknięcie niskiej emisji poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, rozwoju dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu poprzez wsparcie zakupu rowerów elektrycznych i wózków elektrycznych”. Wskaźnikami osiągnięcia celu ma być liczba zakupionych pojazdów. Aby go spełnić, trzeba będzie dofinansować zakup co najmniej 46 667 sztuk pojazdów. Ważne dla projektu są również wskaźniki dotyczące redukcji emisji CO2, PM10 oraz tlenków azotu.

Budżet programu ma wynieść nie więcej niż 300 mln złotych, natomiast jego realizacja została założona pierwotnie na lata 2025-2029. Zawieranie umów dotacyjnych ma nastąpić do 30 czerwca 2029 roku, natomiast wydatkowanie środków ma zakończyć się z grudniem 2029 roku. Okres kwalifikowalności wydatków to od 30 czerwca 2024 roku do 30 maja 2029 roku.

Więcej na temat szczegółów dofinansowania oraz kwalifikacji do otrzymania środków pisaliśmy tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ponad miliard złotych na PKS Plus

Komunikacja

Ponad miliard złotych na PKS Plus

Ministerstwo Infrastruktury 09 stycznia 2025

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

Komunikacja

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

inf. pras. oprac. jr 02 stycznia 2025

Fundusze Europejskie z Polski Wschodniej na dworce w Rzeszowie i Chełmie

Prawo & Finanse

Fundusze Europejskie z Polski Wschodniej na dworce w Rzeszowie i Chełmie

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalne 28 grudnia 2024

Łódzkie: Ryanair (nie)chętny na miliony za loty

Prawo & Finanse

Łódzkie: Ryanair (nie)chętny na miliony za loty

Mateusz Kieruzal 21 grudnia 2024

Na ulicach Poznania są już rowery elektryczne od Bolta

Komunikacja

Na ulicach Poznania są już rowery elektryczne od Bolta

Redakcja/inf. pras. 21 września 2022

Amsterdam odetnie zasilanie rowerom elektrycznym na osiedlach

Mobilność

Zobacz również:

Ponad miliard złotych na PKS Plus

Komunikacja

Ponad miliard złotych na PKS Plus

Ministerstwo Infrastruktury 09 stycznia 2025

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

Komunikacja

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

inf. pras. oprac. jr 02 stycznia 2025

Fundusze Europejskie z Polski Wschodniej na dworce w Rzeszowie i Chełmie

Prawo & Finanse

Fundusze Europejskie z Polski Wschodniej na dworce w Rzeszowie i Chełmie

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalne 28 grudnia 2024

Łódzkie: Ryanair (nie)chętny na miliony za loty

Prawo & Finanse

Łódzkie: Ryanair (nie)chętny na miliony za loty

Mateusz Kieruzal 21 grudnia 2024

Na ulicach Poznania są już rowery elektryczne od Bolta

Komunikacja

Na ulicach Poznania są już rowery elektryczne od Bolta

Redakcja/inf. pras. 21 września 2022

Amsterdam odetnie zasilanie rowerom elektrycznym na osiedlach

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5