Opóźniają się kolejne warszawskie inwestycje kolejowe. Następna w kolejności po Warszawie Zachodniej ma być stacja Warszawa Wschodnia, ale obecne władze PKP PLK nie są w stanie w tym momencie podać żadnych konkretnych terminów.
Przetarg na przebudowę Warszawy Wschodniej był wielokrotnie przekładany. W 2020 r. ówczesny prezes PKP PLK, Ireneusz Merchel,
mówił o 2022 r.
W zeszłym roku mówiono zaś o 2024 r. Po raz kolejny jednak podawane terminy są nieaktualne. Teraz jednak nowe władze spółki kolejowej nie są w stanie podać żadnych konkretnych terminów.
– Musimy mieć potwierdzoną dokumentację projektową. Tego na dzień dzisiejszy nie ma. Zostaliśmy dokumentację, która jest w trakcie realizacji. Więc zakładamy, że w ciągu kilku / kilkunastu miesięcy ta dokumentacja będzie zakończona. Bez tego nie chcemy ogłaszać żadnych przetargów. Jak projekt wykonawczy będzie gotowy i będziemy mieć potwierdzone finansowanie, to będziemy mogli ogłosić przetarg na roboty budowlane – mówi Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.
Wiadomo jednak ile mogą potrwać utrudnienia w ruchu kolejowym. – Same roboty na Warszawie Zachodniej
trwały właściwie 4 lata. Pewnie podobny okres jest niezbędny w przypadku Warszawy Wschodniej – mówi Wyborski.
Od Wschodniej są uzależnione też inne inwestycje kolejowe. – Nie możemy od razu rozkopać Wschodniej i jednocześnie na wiele lat całego odcinka do Zachodniej – zaznacza prezes.
Projekt przebudowy Warszawy Wschodniej zakłada podobną rewolucję do tej, która ma miejsce na Zachodniej: założono przebudowę całego układu torowo-peronowego. Powstanie tu hala peronowa dla wszystkich peronów, która swoim zasięgiem obejmie wszystkie wyjścia z przejść pod torami w części dalekobieżnej i całą długość peronów podmiejskich. Stacja zostanie oczywiście dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zgodne z ostatnimi informacjami o zakresie projektu przewidziano także budowę zaplecza techniczno-socjalnego w okolicach stacji Warszawa Wschodnia, które będzie składać się z budynku wielofunkcyjnego wraz z LCS, garażu, magazynu paliw i środków chemicznych, wiaty techniczno-magazynowej, istniejącego warsztatu (obiekt przewidziany do remontu) oraz hali warsztatowej dla toru odstawczego. Przebudowany zostanie też posterunek odgałęźny Podskarbińska, zaplanowano rozbiórkę istniejących i budowę nowych obiektów inżynieryjnych kolejowych, w tym tuneli drogowych pod układem torowym – powstanie też przejazd pod torami w śladzie Trasy Tysiąclecia. W sumie pace obejmą ok. 17,6 km infrastruktury torowej i urządzenia srk na odcinku ok. 33,9 km.