ZTM w Kielcach ogłosił spory przetarg na dostawę 24 elektrobusów wraz z infrastrukturą do ładowania tych pojazdów, która ma stanąć przy kieleckim dworcu autobusowym. Samorząd chce pozyskać autobusy o długości 12 metrów, zdolne przejechać na jednym ładowaniu minimum 300 kilometrów.
Zarząd Transportu Miejskiego z Kielc ogłosił przetarg na zakup 24 autobusów elektrycznych o długości 12 metrów wraz z ładowarkami. Długość kupowanych autobusów ma mieścić się w przedziale 11,8-12,2 metra, a autobusy mają mieścić co najmniej 75 pasażerów, z czego co najmniej 22 na miejscach siedzących. Układ drzwi to 2-2-2. Drugie oraz trzecie drzwi będą otwierane na zewnątrz pojazdu natomiast pierwsze mają mieć możliwość niezależnego od siebie otwierania każdej z części.
Autobusy będą klimatyzowane, ogrzewane a pasażerowie skorzystają w nich również z portów USB do ładowania urządzeń mobilnych. Będzie także monitoring oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Pojawi się również system zliczania pasażerów.
Kielce wymagają, żeby elektrobusy były wyposażone w centralny silnik elektryczny o mocy co najmniej 160 kW, z mechanizmem rekuperacji energii oraz ograniczeniem prędkości do 70 km/h. Miasto preferuje również dostawę autobusów bez silnika zabudowanego w wieży w tylnej części pojazdu.
Baterie autobusów mają mieć pojemność minimum 440 kWh co ma umożliwić przejechanie na jednym ładowaniu 300 kilometrów przy temperaturach od -5ºC do +25ºC. Przy niższych lub wyższych temperaturach ZTM dopuszcza zmniejszenie minimalnego zasięgu do 200 kilometrów. Ładowanie baterii z mocą do 120 kW poprzez złącze plug-in.
Ponadto ZTM wymaga dostawy 12 dwustanowiskowych ładowarek plug-in o mocy 120 kW oraz kontenerowej stacji transformatorowej, które staną przy dworcu autobusowym w Kielcach.
Realizacja umowy ma zająć 12 miesięcy od momentu jej podpisania.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60%, właściwości techniczno-eksploatacyjne - 30% oraz warunki gwarancji - 10%.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu 3 ostatnich lat zrealizowali co najmniej jedną dostawę fabrycznie nowych autobusów elektrycznych komunikacji miejskiej, a wartość tego zamówienia wynosiła co najmniej 40 mln złotych brutto.
Kielce chcą dofinansować zakup elektrobusów, pierwszych w historii miasta, z programu Zielony Transport Publiczny. To nie koniec elektrycznych planów samorządu, bowiem miasto chce kupić
jeszcze 25 innych elektrobusów, o czym szerzej tutaj.