Jedna z dzielnic w Montrealu planuje wprowadzenie nowego systemu parkowania, którego zasadniczym celem będzie zmotywowanie użytkowników do używania pojazdów mniejszych i zarazem mniej emisyjnych. Opłaty mają być bowiem uzależnione zarówno od wielkości pojazdów, jak i rodzaju silnika.
Rosemont–La Petite-Patrie to jedna z dziewiętnastu dzielnic Montrealu. Owa dzielnica, jak to każda dzielnica, jest tylko jedną z wielu części miasta jako większego organizmu. Skala oddziaływania jest jednak niebagatelna, bowiem Montreal liczy blisko 1,7 mln mieszkańców, a w rzeczonej dzielnicy w 2016 roku mieszkało blisko 140 tys. osób. Zmiany, które wejdą w życie już 1 lipca, w przypadku osiągnięcia zakładanych efektów mogą okazać się wzorem dla pozostałych dzielnic drugiego co do liczby mieszkańców miasta w Kanadzie, niegdysiejszej stolicy będącej brytyjską kolonią Prowincji Kanady (w latach 1844-49).
W ramach nowego systemu opłat za parkowanie samochody elektryczne, wodorowe oraz hybrydowe plug-in o masie poniżej 1,549 tony, a także samochody napędzane silnikami benzynowymi i Diesla o masie poniżej 1,249 tony, będą objęte opłatą za pozwolenie na parkowanie w wysokości 115 dolarów kanadyjskich (średni kurs CAD-PLN w dniu 17 maja br. wynosił 3,10). System ma mieć charakter progresywny, tym samym im wyższa masa pojazdu, tym wyższa opłata, choć w przypadku pojazdów elektrycznych, wodorowych i hybrydowych plug-in krzywa wzrostu będzie nieco spłaszczona względem samochodów z konwencjonalnym napędem. Przykładowo 205 dolarów kanadyjskich kosztować będzie pozwolenie na parkowanie dla pojazdów zeroemisyjnych i hybrydowych plug-in o masie 1,85 tony, natomiast taka opłata w przypadku samochodów spalinowych będzie obowiązywała już dla pojazdów o masie 1,6 tony.
Jednocześnie nowy system opłat przewiduje ulgi dla trzech grup. Po pierwsze, na obniżone stawki będą mogły liczyć osoby o niskich dochodach, co świadczy o tym, że władze dzielnicy zdają sobie sprawę z faktu, że wciąż wielu grup społecznych po prostu nie stać na zero- i niskoemisyjne pojazdy, które pozostają skokowo droższe aniżeli samochody spalinowe. Drugą grupą objętą preferencjami będą osoby o ograniczonej sprawności ruchowej. Ulgami zostaną w końcu objęte osoby świadczące usługi carsharingowe, co ma zmotywować mieszkańców do korzystania z carsharingu.
Choć zapewne w polskim dyskursie publicznym wprowadzenie podobnych zmian spowodowałoby nerwowe reakcje w wielu środowiskach, pełne emocjonalnych narracji o “ekofanatyzmie” tudzież jakoby motywowanej ideologicznie “absurdalnej walce z kierowcami”, decyzja władz dzielnicy Rosemont–La Petite-Patrie ma charakter pragmatyczny. W Montrealu następuje bowiem znaczący wzrost ruchu samochodowego, który trudno uzasadnić wzrostem ludności. O ile bowiem w latach 2001-2021 ludność miasta wzrosła o 11,3%, tak liczba samochodów osobowych już o 21,7%, a lekkich pojazdów ciężarowych o bagatela blisko 190%. Dlatego burmistrz dzielnicy, François Limoges, liczy na to, że mieszkańcy od lipca będą chętniej korzystać ze wspólnych przejazdów, a docelowo mniejszych pojazdów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.