Kyiwpastrans ogłosił przetarg na wykonanie studium „tramwaju do centrum”. Chodzi o przygotowanie wariantów przedłużenia linii szybkiego tramwaju z ul. Starowokzalnej do stacji metra Pałac Sportu. Decyzja o tym jest przełomowa – wcześniej tramwaj był skutecznie eliminowany z centrum miasta.
Koncepcja linii tramwajowej od ulicy Starowokzalnej do stacji metra Pałac Sportu z dojazdem na plac dworcowy został opracowany zgodnie z zaleceniami Banku Światowego. Według wiceszefa Kijowskiej Miejskiej Administracji Państwowej, Ołeksandra Gustjeliewa, uruchomienie nowej linii tramwajowej zoptymalizuje trasy komunikacyjne Kijowa. W szczególności zostanie rozładowany odcinek najstarszej linii metra Swiatoszynśko-Browarśkiej, zwłaszcza stacje metra Wokzalna, Politechnicznyj Instytut i węzły przesiadkowe Zołoti Worota – Teatralna oraz Chreszczatyk – Majdan Nezałeżnosti. Linia tramwajowa będzie mogła być też alternatywą dla marszrutek.
Przewidywany koszt opracowania dokumentacji to 4,5 mln hrywien – tyle przewidziano w budżecie zamówienia. Początkowo planowano przeznaczyć na projekt półtora miliona, ale w marcu Departament Ekonomii Kijowskiej Miejskiej Administracji Państwowej zwiększył finansowanie. – W okresie przed pandemią szybki tramwaj przewoził dziennie około 165 tys. pasażerów. Dzięki rozbudowie linii tramwajowej mieszkańcy Borszczahiwki i Widradnego uzyskają połączenie z centralną częścią miasta – zadeklarował Gustjeliew. Ponadto w trakcie realizacji projektu tramwajowego zaplanowano także przebudowę infrastruktury podziemnej, ułożenie nowej nawierzchni drogowej, budowę nowoczesnego oświetlenia zewnętrznego oraz infrastruktury rowerowej.
wiz. KijówpastransZgodnie z warunkami zamówienia wykonawcy będą musieli opracować co najmniej cztery warianty przebiegu linii tramwajowej i określić ten optymalny. Władze Kijowa wspominają także, że do obsługi linii planują zakupić dwukierunkowe tramwaje o długości 50 metrów. Pojazdy zostaną wyposażone w specjalny sprzęt dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, urządzenia GPS, monitoring wizyjny i system umożliwiający na bezgotówkowe opłaty za przejazd.
Ministerstwo Finansów podało, że projekt przedłużenia linii szybkiego tramwaju z ulicy Starowokzalnej do Pałacu Sportu wraz z dojazdem na dworzec będzie kosztował około 37,5 mln dolarów (ok. 150 mln zł). Opracowanie studium wykonalności sfinansuje miasto. Budowę linii tramwajowej sfinansuje natomiast Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Termin składania ofert upływa 20 maja. Samo opracowanie ma powstać do końca tego roku.
Warianty przebiegu, mat. Kyiwpastrans