W Kijowie zakończyła się naprawa odcinka tunelu niebieskiej linii metra, który zamknięto awaryjnie w grudniu 2023 r. 12 września na pełną trasę wróciły pociągi z pasażerami.
Jak
pisaliśmy, 8 grudnia zatrzymano ruch na części linii Obołonśko-Teremkiwśkiej między stacjami Łybidśka i Teremki. Powodem był awaryjny stan tunelu, który zaczął w tym pękać i przepuszczać zwiększoną ilość wody i piasku. Znajdujący się tu tunel został wybudowany w latach 2008-2010 w trudnych warunkach hydrogeologicznych. Jak podaje Kijów, przyczyną tego zdarzenia były złe rozwiązania projektowe, błędy podczas robót budowlanych, złej jakości materiały oraz brak działań zabezpieczających (stabilizacja gruntu).
Naprawa trwała dziewięć miesięcy. Przełożono ponad 200 instalacji podziemnych. Wykonano wykop o głębokości ponad 15 m, rozebrano starą część tunelu na długości 27 metrów i zbudowano nowy. Ponadto obudowa starego tunelu, przylegającego do nowego odcinka, została dodatkowo wzmocniona. Położono nowe tory i systemy tunelowe. Koszt naprawy wyniósł 383 mln hrywien (ok. 36 mln zł).
W nocy z 30 na 31 sierpnia odbył się pierwszy przejazd próbny. W następnych dniach sprawdzano m.in. systemy łączności, sterowania i zabezpieczenia ruchu pociągów. Od 12 września ruch pociągów odbywa się normalnie na całej linii. W godzinach szczytu przewidziano odjazdy co 3-4 minuty, poza szczytem co 5-6 minut, a w weekendy co 6-8 minut. Wszystkie stacje przez całą dobę pełnią też funkcję schronu.