Samorząd województwa łódzkiego po raz kolejny podkreślił skuteczność swoich działań mających na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Coraz więcej pasażerów decyduje się bowiem na zakup zintegrowanych biletów kolejowo-autobusowych, które uprawniają do przejazdu liniami dofinansowanymi z kasy marszałka. Wzrosty sprzedaży są imponujące.
Od 2019 r. samorząd województwa łódzkiego organizuje nie tylko połączenia kolejowe, ale też autobusowe linie dowozowe obsługiwane przez lokalne przedsiębiorstwa PKS oraz prywatną firmę Wicher Travel. Po kolejnych rozszerzeniach siatki połączeń region dotuje funkcjonowanie ponad 40 linii, a znakomita większość z nich rozpoczyna się w mniejszych miastach regionu, w których znajdują się stacje kolejowe. Aby dotrzeć do Łodzi, zazwyczaj trzeba przesiąść się tam do pociągu – na ogół Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Można dojechać do filharmonii, ale nie zawsze wrócić do domu
Pasażerowie otrzymali przy tym możliwość zakupu jednego biletu na cały przejazd – zarówno autobusem, jak i pociągiem. Bilety zintegrowane sprzedawane są poprzez stronę internetową ŁKA. – Oferta jest jednym z elementów urzeczywistniania misji eliminacji wykluczenia komunikacyjnego – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
– To dzięki temu rozwiązaniu osoby mieszkające w miejscach oddalonych od stacji kolejowych mogą znacznie łatwiej dojechać do miejsca pracy, nauki czy przychodni lekarskiej – dodaje nasza rozmówczyni. Podkreśla, że lepsze połączenia objęte przyjazną taryfą zapewniają równy dostęp do m.in. kin, filharmonii, teatrów czy bibliotek. Należy tu jednak zachować pewien sceptycyzm, bo na większości linii autobusowych finansowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego nie są realizowane kursy późnowieczorne, które byłyby niezbędne dla powracających z koncertu czy spektaklu.
Przewidywany stuprocentowy wzrost sprzedaży
Mimo to, jak wskazał niedawno UMWŁ, w wojewódzkich autobusach sukcesywnie przybywa pasażerów. Jeszcze dynamiczniejszy jest zaś wzrost popularności biletu zintegrowanego ŁKA+PKS. – W 2022 r. pasażerów wybierających połączenia [kolejowo-autobusowe] było o 380 proc. więcej niż w 2021 r. – podsumowuje przedstawicielka ŁKA. Prognozy przewoźnika na rok 2023 również są bardzo obiecujące. Spółka spodziewa się, że sprzeda dwukrotnie więcej biletów ŁKA+PKS niż w roku ubiegłym.
– Najbardziej popularnym punktem styku jest Sieradz, a dalej – Skierniewice i Piotrków Trybunalski – powiedziała nam Joanna Osińska. Oceniła też, że potrzebna jest dalsza popularyzacja oferty wśród mieszkańców mniejszych miejscowości. Dodajmy, że niedawno grupa Mobilis zamknęła PKS we wspomnianym Piotrkowie. Wojewódzkie połączenia z i do tego miasta realizują więc PKS-y z miast ościennych, np. z Bełchatowa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.