Škoda Electric z grupy Škoda Transportation wygrała kontrakt na dostawę czternastu nowych autobusów elektrycznych dla Przedsiębiorstwa Transportowego Stołecznego Miasta Pragi (Dopravní podnik hl.m. Prahy). Stolica wzbogaci się o flotę nowoczesnych pojazdów ekologicznych, które nie emitują dwutlenku węgla. To kolejny sukces grupy Škoda Transportation pod rządami nowego właściciela grupy PPF. Wartość kontraktu wraz z możliwymi opcjami sięga aż 207 milionów koron i jest to pierwsza dostawa autobusów elektrycznych, którą Škoda będzie realizować we współpracy ze spółką siostrzaną Temsa z Turcji.
– Cieszę się, że Škoda wygrała właśnie ten przetarg. Dostarczymy do stolicy Czech pojazdy, które w żaden sposób nie obciążają środowiska, charakteryzują się cichą pracą i dodatkowo niskimi kosztami eksploatacji, co w dłuższej perspektywie zapewnia ich zrównoważone użytkowanie. Kontrakt obejmuje całkowicie niskopodłogowe, dwunastometrowe pojazdy z komfortowym wyposażeniem – na przykład klimatyzacją całego pojazdu, wygodnymi fotelami, rozbudowanym systemem informacyjnym i zaawansowanym zarządzaniem energią całej floty pojazdów - mówi prezes zarządu i prezydent grupy Škoda Transportation Petr Brzezina.
Dostawa obejmuje również ewentualną opcję wsparcia technicznego w zakresie przyszłego rozwoju innych funkcji systemu informacyjnego i zarządzania energią (np. zdalne monitorowanie zużycia pojazdów, kontrola stanu baterii) lub też akumulatory zastępcze do wymiany w trakcie planowanego okresu żywotności pojazdów. Ponadto zawiera oprogramowanie i sprzęt do diagnostyki usterek pojazdów i ładowarki statyczne do nocnego ładowania w zajezdni. Kompletna flota autobusów elektrycznych zostanie dostarczona przez firmę Škoda w ciągu dwunastu miesięcy od daty podpisania umowy. To pierwsze zamówienie na dostawę autobusów elektrycznych, przy którym Škoda będzie współpracować ze spółką siostrzaną Temsa z Turcji.
Autobusy elektryczne firmy Škoda oferują unikalne rozwiązanie z ładowaniem dwubiegunowym oraz galwanicznie izolowaną ładowarką w pojeździe. – Oznacza to, że w ciągu dnia, kiedy pojazd jest eksploatowany, odbywa się jego ładowanie z istniejącej linii trakcyjnej za pomocą pantografu. Cieszę się, że najnowszy autobus elektryczny ŠKODA E’City trafi właśnie do Przedsiębiorstwa Transportowego Stołecznego Miasta Pragi. W ten sposób skorzysta ono z nieustannego rozwoju grupy Škoda w dziedzinie pojazdów kołowych, dzięki przejęciu spółki Temsa przez grupę PPF – stwierdza Zdeněk Majer, członek zarządu i senior wiceprezydent ds. handlu grupy Škoda Transportation oraz członek zarządu Temsa. Ten rodzaj ładowania jest obecnie planowany na jednym z przystanków końcowych przez okres 15-30 minut, co umożliwi częściowe uzupełnienie całkowitej pojemności akumulatora i w konsekwencji pokonanie kolejnego odcinka przez pojazd. Zaletą tego rozwiązania jest pełna kontrola nad bilansem energetycznym pojazdu, a zwłaszcza niski koszt infrastruktury ładowania.
– Autobusy elektryczne wyposażone w tego typu ładowanie odznaczają się w rzeczywistości możliwością dłuższego przejazdu dziennego i większą elastycznością w ich rozmieszczaniu na różnych liniach. Pojazdy z tym samym rozwiązaniem technicznym dostarczyliśmy już na przykład do Czeskich Budziejowic, Zlinu lub słowackiego miasta Żylina. Kolejne autobusy elektryczne Škody jeżdżą na przykład w miastach Trzyniec, Trutnov lub w mieście słowackim Šaľa – dodaje Zdeněk Majer.
Škoda Electric jest jednym z największych producentów europejskich trolejbusów (oferując także podwozia Solarisa). Przez cały okres swojej produkcji trolejbusów dostarczyła na rynek krajowy i zagraniczny ponad 14,5 tys. tych pojazdów. Czeskie trolejbusy kursują w około trzydziestu krajach świata na trzech kontynentach – w Europie, Azji i Ameryce Północnej.
fot. Skoda
Informacje techniczne dot. elektrobusu E’CityNowy elektrobus dla praskiego przedsiębiorstwa transportowego ma długość 12 metrów, a jego prędkość konstrukcyjna wynosi 80 km/h. E’City to w pełni niskopodłogowy bezemisyjny pojazd akumulatorowy, który na jedno ładowanie ma zagwarantowany dojazd przekraczający 100 kilometrów. Moc ładowania wynosi prawie 150 kW, a ładowanie odbywa się przy pomocy dwubiegunowego pantografu znajdującego się na pojeździe oraz on-board galwanicznego izolowanego modułu ładującego bezpośrednio z sieci 600V/750V DC. Można więc wykorzystać możliwość ładowania plug-in w trakcie nocy w wozowni z gniazda. Klimatyzacja i ogrzewanie są także rozpatrywane wyłącznie elektronicznie, a kabina kierowcy jest zamknięta z powodu wyższych wymagań bezpieczeństwa.
Sprawą oczywistą jest przestrzeń na wózek dla dzieci oraz wózek inwalidzki, a także miejsca dla osób z obniżonymi zdolnościami ruchowymi. Elektrobus zostanie wyposażony w nowoczesny system informacyjny oraz system obsługi klienta, łącznie automatycznego liczenia podróżujących oraz urządzenia dla niewidomych. Nie będzie brakowało także systemu kamerowego dla bezpieczeństwa podróżujących.