Nowy tramwaj produkcji Škoda Transportation dla Ostrawy dotarł do swojego przyszłego domu, morawsko-śląskiej metropolii. Pierwszy z 35 nowych tramwajów Škoda 39T został przed tygodniem oficjalnie zaprezentowany przez Škoda Transportation i Przedsiębiorstwo Transportowe Ostrawa [Dopravní podnik Ostrava – DPO].
Niskopodłogowe tramwaje będą miały 60 miejsc siedzących i 140 miejsc stojących. Najnowszy z ostrawskich tramwajów czekają teraz jazdy próbne, jeszcze pod zarządem producenta, najpierw bez pasażerów, a potem z także nimi. Gdy tylko spełnione zostaną wyznaczone warunki, pojazd DPO zostanie przejęty do regularnej eksploatacji.
– Ostrawski tramwaj jest najdłuższym tramwajem dwuczłonowym, jaki wyprodukowaliśmy i zastosowaliśmy w nim od razu kilka innowacji. Dzięki nowemu kształtowi przodu znacznie wzrosło pasywne bezpieczeństwo pieszych. Pasażerowie docenią komfortowe i nowoczesne wnętrze, a motorniczy tramwaju – całkowicie nową kabinę. Została ona zaprojektowana z myślą o maksymalnym komforcie i bezpieczeństwie, a wszystkie elementy sterujące znajdują się w zasięgu ręki. Co więcej, znakomicie się składa, że tramwaje dla Ostrawy będą produkowane przez samych ostrawian – dodaje Petr Brzezina, prezes Škoda Transportation Group. Z wyjątkiem dwóch pierwszych egzemplarzy, wyprodukowanych w Pilźnie, nowe tramwaje będą montowane w zakładzie Škoda Ekova w Ostrawie.
– Pasażerowie mają wiele powodów do radości. Nasz nowy tramwaj oferuje im bezpieczną, cichą i komfortową podróż na najwyższym możliwym poziomie. System kamer, klimatyzacja, ładowarki USB, pochylona maska z zaokrąglonymi elementami, zaprojektowanymi tak, aby nie dochodziło do wciągnięcia przeszkody pod pojazd. Jest w 100% niskopodłogowy – mówi dyrektor generalny i prezes zarządu DPO Daniel Morys.
fot. Skoda
Pojazdy Škody dla Ostrawy to tramwaje w 100% niskopodłogowe, wyposażone w porty USB i w pełni klimatyzowane. Maksymalna prędkość robocza wynosi 80 km/h. Inne zalety pojazdów to w pełni obrotowe wózki i niski nacisk osi na tor. Przewidziano pięć podwójnych drzwi. Tramwaje spełniają również wymagania najnowszych norm europejskich, w tym te dotyczące ognioodporności zastosowanych materiałów, wytrzymałości nadwozi pojazdów oraz odporności nadwozi na uderzenia. Długość pojazdu wynosi 26,6 metra, maksymalna wysokość przy opuszczonym kolektorze to 3,6 metra, masa pustego pojazdu to ponad 36 ton, a przy pełnym obciążeniu nawet 56 ton. Maska została zaprojektowana tak, aby kształtem przypominała nieco wieże górnicze, odwołując się w ten sposób do historii Ostrawy.
Na tę chwilę DPO zamówiło 35 jednostek za około 1,7 miliarda koron. Kolejne 5 jednostek jest w opcji. Po wprowadzenie pierwszego pojazdu do regularnej eksploatacji kolejne tramwaje Škoda 39T będą dodawane w regularnych odstępach czasu.
fot. Skoda