Choć sukcesywnie zwiększa się liczba składów Škoda Varsovia, to te niemal zniknęły z I linii metra. Metro Warszawskie wyjaśnia to wakacyjnym rozkładem jazdy, planowanymi przeglądami i naprawami, zapewniając jednocześnie, że „nie występuje problem” z dostępnością Varsovii na I linii metra.
Jak wylicza Metro Warszawskie, średnio w okresie wakacyjnym jeździ 15 pociągów Varsovia. W ostatnim okresie jedna zdecydowania ich większość obsługuje II linię metra – nowe pociągi na I linii metra są niemal nieobecne. Przykładowo w czwartek 31 sierpnia 13 Varsovii obsługiwało II linię, a jedynie dwie – I linię. To i tak dobry wynik, gdyż w poprzednim tygodniu żadne obiegi na starszej linii nie były obsługiwane przez Škody.
Metro zdawkowo odpowiada na pytanie od kiedy występują problemy i od kiedy Škody nie realizują rozkładu jazdy na I linii metra. – Nie występuje problem – kwituje krótko Maciej Czerski z biura prasowego Metra Warszawskiego. – Mniejsza dostępność wynika ze zmniejszonego rozkładu pojazdów w okresie wakacyjnym oraz wykonywania planowanych przeglądów i napraw pojazdów – dodaje przedstawiciel spółki, nie wyjaśniając jednak przyczyn zdjęcia niemal wszystkich Varsovii z I linii i przekierowanie ich do obsługi II linii.
Przewoźnik przekonuje też, że
zwiększona ostatnio liczba pociągów rosyjskich w ruchu na I linii – w tym także tych, które miały być odstawione na stałe – nie ma związku z niedostępnością pociągów Škoda. – Wynika to z serwisowania lub przeglądów prowadzonych na innych typach pociągów – mówi Maciej Czerski i przypomina, że proces przekazywania pociągów do Kijowa jest wolniejszy niż pierwotnie zakładano (na razie trafiło tam sześć z 10 starych składów). Pociągi rosyjskie są dalej sprawne, więc nieprzekazane jeszcze składy mogą „sporadycznie pojawiać się na I linii metra”.
Jak nieoficjalnie można usłyszeć, jedną z przyczyn czasowego cichego ograniczenia liczby Varsovii na I linii – choć brzmi to prozaicznie – mogą być problemy z wentylacją, o których już
pisaliśmy. Ze starszej linii korzysta więcej pasażerów, temperatury w tunelach są nieco wyższe, co sprawia, że kwestia wentylacji jest bardziej odczuwalna i uciążliwa.
Niebawem jednak i tak Metro będzie musiało zwiększyć liczbę Varsovii na I linii. Od 4 września wraca przedwakacyjny rozkład. Na M1 pociągi w szczycie będą jeździły co 2 min. 20 sek. (zamiast co 2 min. 50 sek.), a na M2 – co 2 min. 50 sek. (zamiast co 3 min. 30 sek.).