Claudia Sheinbaum Pardo, szefowa rządu dystryktu federalnego miasta Meksyk, poinformowała o ukończeniu 82 proc. prac przy budowie linii nr 1 kolejki gondolowej w stolicy kraju. Zaawansowanie robót na powstającej także linii nr 2 oceniono z kolei na 81 proc.
Jesus Antonio Esteva Medina, sekretarz Ministerstwa Pracy i Usług (Sobse) ujawnił natomiast, że w najbliższych dniach rozpocznie się za pomocą drona instalacja kabla, po którym będą transportowane gondole. Jednocześnie Medina zdradził, że prace budowlane na wszystkich stacjach zostaną zakończone między grudniem a styczniem.
Nowy system transportowy przewiezie osiem tys. pasażerów na godzinę. Podróż na trasie z Indios Verdes do Cuautepec potrwa 33 minuty. Wartość tej inwestycji realizowanej przez Narodowy Bank Pracy i Usług Publicznych (BANOBRAS) oraz Narodowy Fundusz Infrastrukturalny (FONADIN) oszacowano na 2 925 000 000 pesos, czyli ponad 130 800 150 dolarów.
Sześć stacji na linii nr 1
Zawieszoną na 62 podporach linię 1, długości 9,2 km, obsłuży w sumie 377 gondoli, które będą poruszać się z prędkością sześciu metrów na sekundę, czyli 21,6 km/h. Każda kabina pomieści dziesięć osób. System pozwoli przemieścić się dziennie blisko 144 tys. pasażerom.
Na trasie z Indios Verdes do Cuautepec przewidziano sześć stacji. Oprócz wymienionych dwóch końcowych będą to pośrednie Ticoman, La Pastora, Campos Revolucion, gdzie będzie odnoga do innej końcowej stacji Tlalpexco. Kolejka będzie działać od godziny 5:00 do 23:00.
Projekt ma zostać ukończony w połowie 2021 roku. W jego ramach powstanie zintegrowany węzeł Indios Verdes, który obsłuży dziennie 1,5 mln podróżnych i połączy użytkowników metra (linia 3), szybkiego transportu autobusowego Mexibus (Linia 4) i Metrobus (Linie 1 i 7) oraz kolejki linowej Mexicable, spinającej podmiejski obszar Ecatepec de Morelos z aglomeracją stolicy. Czasy przesiadek skrócą się o przynajmniej dziesięć procent. Istniejąca obecnie przestrzeń dla pieszych zostanie trzykrotnie powiększona.
Siedem stacji na linii nr 2
40 z 62 podpór na linii 1 zostało już całkowicie zmontowanych, a kolejnych czternaście zacementowanych. Następne trzy są w trakcie robót, a instalacja ostatnich pięciu dopiero się rozpoczyna. 93 proc. całej infrastruktury elektromechanicznej jest już w Meksyku.
Na linii 2, o długości 10,56 km, przewidziano z kolei 59 podpór. 20 z nich jest już zmontowanych, a czternaście zacementowanych. Siedemnaście podpór jest w trakcie robót indukcyjnych, a na ostatnich ośmiu prace dopiero się rozpoczną. Wartość tej inwestycji oszacowano na 3 168 000 000 pesos, czyli ponad 146 781 360 dolarów.
Linia nr 2 poprowadzona zostanie ze stacji Constitución de 1917 do innej końcowej Santa Marta. Stacjami pośrednimi będą Quetzalcoatl, Buenavista, Minas, Lomas de la Estancia i San Miguel Teotongo. Podróż przez wszystkie siedem stacji ma trwać 40 minut, a dogodne przesiadki zyskają użytkownicy metra linii nr 8 i A, a także wydzielonej na estakadach linii trolejbusu nr 8.