Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otworzyła oferty w przetargu na wykonanie studium wykonalności kolei metropolitalnej. Wystartowały cztery firmy. Opracowanie ma zawierać warianty rozwoju aglomeracyjnej komunikacji szynowej w krótkiej perspektywie do 2025 r. i dłuższej – do 2055 r.
Przedmiotem przetargu jest wykonanie wstępnego studium wykonalności kolei metropolitalnej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wykonawca będzie musiał opracować bazowy model ruchu kolejowego, koncepcję krótkoterminową, definicję wariantów dla koncepcji docelowej wraz z prognozami i modelem ruchu. Koncepcja krótkoterminowa – do 2025 r. – zawiera analizę potencjalnych usprawnień inwestycyjnych i organizacyjnych w ruchu pociągów, propozycji budowy nowych przystanków kolejowych, lokalizacji parkingów i centrów przesiadkowych oraz korekt lokalizacji istniejących peronów. Zadaniem wykonawcy będzie też przeanalizowanie możliwych modeli operacyjnych i finansowania.
Założenia bazowe zawierają m.in. tzw. linię średnicową Gliwice – Katowice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (linie nr 137 oraz 1), linię Katowice – Tychy – Tychy Lodowisko (linie nr 139 oraz 179) oraz linię Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry (linie nr 137 oraz 131). Ma zostać też wykonana analiza połączenia miast Metropolii z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.
Pod rozwagę mają być wzięte korytarze Dąbrowa Górnicza – (Łazy/Zawiercie) – Siewierz – MPL Katowice Pyrzowice, Piekary Śląskie (Os. Wieczorka) – Bytom, Katowice – Gottwald – Hajduki – Katowice Ligota/Katowice Muchowiec – Katowice Szopienice Płn./Katowice Zawodzie – Katowice (wraz z łącznicą Katowice Janów – Nikiszowiec – Katowice Zawodzie) oraz Chorzów Stary – Siemianowice Śląskie – Mysłowice/Katowice/Katowice Ligota (wraz z łącznicą Katowice Dąbrówka Mała – Katowice Zawodzie). Więcej o koncepcji kolei metropolitalnej, opracowanej przez Politechnikę Śląską, pisaliśmy tutaj. Ustalenia mają być wzięte pod uwagę przez autorów studium.
Dzisiaj (3 kwietnia) minął termin składania ofert. O zamówienie ubiegają się cztery podmioty. Najtańszą ofertę złożyła firma WYG International, która wyceniła prace na 5,449 mln zł brutto. Schuessler-Plan Inżynierzy proponują 5,732 mln zł brutto, konsorcjum Dom Inżynieria, Architektura i Doradztwo oraz Avda – 5,889 mln zł brutto, a BBF – 8,389 mln zł brutto. Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie określonym na 10 mln zł brutto. O wyborze zdecydują cena (60%) oraz doświadczenie członków zespołu. Na realizację przeznaczono 48 miesięcy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.