Październik z kolejnym rekordem frekwencji na linii finansowanej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Z połączenia Bytom-Gliwice skorzystało prawie 12,5 tysiąca pasażerów.
To prawie sześć razy więcej niż w grudniu 2021 roku, kiedy uruchomiono połączenie po 8 latach przerwy i pozyskano pierwsze dane dotyczące napełnień. Wówczas skorzystało z niego ponad 2 tysiące osób. W maju 2022 r. było to już niemal 6 tysięcy, a we wrześniu – 8 tysięcy pasażerów. Od marca tego roku liczba ta wynosiła około 10 tysięcy, aż do październikowego rekordu.
– Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia stawia na szynę – mówi Grzegorz Kwitek, Członek Zarządu GZM. – To najważniejszy i najbardziej efektywny i ekologiczny środek transportu. Dlatego od lat rozwijamy połączenia kolejowe, najpierw przez dofinansowanie już dostępnych połączeń, i dalej przez współfinansowanie inwestycji, które pozwolą stworzyć sieć Kolei Metropolitalnej – dodaje.
Szybciej niż samochodem
Połączenie Bytom-Gliwice jest w pełni finansowane przez GZM. To 15 par pociągów w dni robocze i 11 w dni wolne. Przejazd z Bytomia do Gliwic i odwrotnie trwa zaledwie 16 minut, co jest bezkonkurencyjne wobec pozostałych środków transportu.
– Cieszymy się, że co raz więcej pasażerów to docenia – mówi Wojciech Dinges, pełnomocnik zarządu GZM ds. transportu szynowego. Systematyczny wzrost liczby pasażerów potwierdza, że w tworzeniu oferty kolejowej ważna jest konsekwencja, że popyt na kolej buduje się powoli. Ale kiedy już uda się go wykreować, efekty zaskakują – dodaje.
Będą nowe przystanki
Linia Bytom-Gliwice to jedno z głównych ciągów komunikacyjnych w regionie. Za kilka lat zostanie ona wzbogacona o dwa nowe przystanki kolejowe w Zabrzu. Połączenie otrzyma również swoją wersję alternatywną, dzięki
odbudowie fragmentu linii i budowie nowych łączników kolejowych w Rudzie Śląskiej. Wówczas pociągi z Bytomia do Gliwic będą mogły zatrzymywać się również w Rudzie i centrum Zabrza.