Partner serwisu
Komunikacja

Kolej w systemie FALA na Pomorzu dopiero jesienią

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
27-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kolej w systemie FALA na Pomorzu dopiero jesienią
Fot. InnobalticaAutomaty FALA na jednej z trójmiejskich stacji
System zintegrowanego transportu publicznego Fala ma spore opóźnienie, a nowe funkcjonalności wprowadzane są dość mozolnie. Twórcy systemu i odpowiedzialna za niego spółka InnoBaltica wyjaśnia, że w wielu przypadkach na Pomorzu przecierane są nieznane szlaki. Jest w tym sporo prawdy.

Działanie systemu Fala opóźnione jest na Pomorzu około roku i nadal nie działa wiele z jego funkcjonalności. Wciąż nie możemy kupić biletu na regionalne pociągi w Pomorskiem za pomocą karty płatniczej, chociaż żółte urządzenia do ich sprzedaży stoją na stacjach i przystankach na większości wojewódzkich stacji i przystanków od ponad pół roku, wprowadzając w błąd pasażerów (zwłaszcza turystów) co do przeznaczenia maszyn. Do tego uruchomienie aplikacji Fali na telefony okazało się spektakularną klapą (niedawno miała ocenę 1,4 w google store).

To nie koniec, bowiem zdarzają się błędy w urządzeniach w tramwajach, autobusach i trolejbusach. Bywa, że opłata kartą za bilet w żółtym "kasowniku" nie jest możliwa, chociaż musimy przyznać, że ten problem jest dość skutecznie eliminowany i problem nie jest tak wielki jak pół roku temu. Po stronie sukcesów – urządzenia w pojazdach komunikacji miejskiej działają już znacznie szybciej niż jeszcze kilka miesięcy temu. 

InnoBaltica: Przecieramy szlak dla podobnych systemów w całym kraju

– To prawda, że mamy opóźnienie w uruchamianiu kolejnych funkcjonalności systemu, jednak wspólnie z wykonawcą, którym jest Asseco pracujemy nad tym, by Fala działała sprawnie. Próba integracji systemu poboru opłat z przejazd w transporcie miejskim oraz na kolei, która ma inny system ulg i działa według zupełnie innych zasad, jest przecieraniem szlaku być może dla całego kraju – powiedział Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrażanie systemu. Matczak przedstawił cele Innobaltici i Asseco (w konsorcjum z włoskim AEP) na najbliższe 12 miesięcy.

Plan na najbliższe 12 miesięcy

Przede wszystkim system ma zacząć sumować zakupione w ciągu doby bilety. W pewnym momencie pasażer kasujący kolejny bilet pojedzie już za darmo, jeśli okaże się, że w ciągu doby przekroczył w zakupach kwotę, za którą kupiłby bilet dobowy. Tak działa to już w Słupsku, (jednak tam bilet dobowy jest relatywnie tani i dzieje się to często, tymczasem w Gdańsku kosztuje on 22 złote i jest najdroższy w Polsce).

Po drugie – po przyłożeniu dedykowanej karty Fala, lub zwykłej karty bankomatowej pasażerowie mają dostać w końcu jasny sygnał jaki i za ile bilet kupili. Tej informacji obecnie brakuje, co wydaje się dość dziwne. Niestety, na razie nie dowiedzą się tego jednak z aplikacji bankowej, gdyż banki wskazuję w każdym wypadku tylko wydatek 1 zł, jako kwotę pobraną za token przy przyłożeniu karty. To może ponownie wprowadzić w błąd pasażera, zwłaszcza przy pierwszym zakupie biletu kartą w żółtym urządzeniu.

Trwają też prace nad tym, aby bilety w ramach Fali można było kodować na Kartach Mieszkańca, na legitymacjach studenckich i szkolnych, a także na Kartach Turysty, które są popularnym środkiem przemieszczania się wczasowiczów po Trójmieście. Bardziej odległą perspektywą (ale w 12 miesięcznym horyzoncie czasowym) jest integracja rowerów miejskich MEVO z aplikacją Fala. Będzie też oferta biznesowa w postaci kart Fala dla większych zakładów pracy.

Kolej w FALI

Najważniejsza informacja dotyczy jednak wejścia do systemu Fala kolei. To kluczowe, aby można było w ogóle mówić o realizacji celów postawionych przed systemem. Bilety mają być dostępne przez urządzenia na pociągi Polregio i SKM Trójmiasto w całym województwie.

– Od jesieni chcemy też uruchamiać na stacjach żółte urządzenia systemu Fala. Po wybraniu relacji w urządzeniu, po przyłożeniu zwykłej karty bankowej bilet zapisze się na plastiku tak jak ma to obecnie miejsce w tramwajach i autobusach w regionie – powiedział Matczak. We wrześniu uruchomiona zostanie także sprzedaż biletów okresowych i jednorazowych na odcinku Smętowo – Trójmiasto w ramach pilotażu, za pośrednictwem portalu i aplikacji.

Kiedy check-in i check-out?

Sensem tego, co powstaje na Pomorzu jest jednak system check-in i check-out, zliczający opłatę za przejazd na podstawie tego jaki dystans realnie przejechał pasażer. Aby system mógł rozliczać się w ten sposób, konieczne będzie przyłożenie karty do urządzenia Fala w pojeździe (lub na peronie) oraz kolejna taka czynność, przed przystankiem docelowym, bądź na stacji docelowej. Taki system działa w Poznaniu (PEKA) i na przykład w Holandii.

– Chcemy by system w ten sposób działał od marca przyszłego roku. Do tego czasu musimy wyjaśnić cały szereg wątpliwości regulacyjnych, dotyczący taryf, kwestii prawnych. Zostawiamy sobie na to więcej czasu – dodał szef Innobaltiki.

Wyniki

Efekty działania Fali w regionie są dalekie od spektakularnych. Przy przejazdach publicznym transportem we wszystkich miastach opcja opłaty kartą za przejazd w Falomatach jest wybierana rzadko (przez aplikację czy stronę internetową w pomijalnej liczbie). Dlatego przez niecałe pół roku, w ramach całego systemu podczas publicznych testów, sprzedano tylko 300 tysięcy biletów na całym Pomorzu. Odbyło się to głównie poprzez zakup zwykłą kartą płatniczą biletu normalnego. Ta forma zakupu to 90% wszystkich transakcji. W maju odnotowano 280 reklamacji na działanie urządzeń, co  stanowi dość znaczny procent 0,25% wszystkich transakcji w tym miesiącu.

Cały system, po przejściu na działanie check-in / check-out, będzie mieć większy sens dopiero wtedy, jeśli na Pomorzu dojdzie do prawdziwej integracji taryfowej kolei z transportem miejskim. Podczas konferencji prasowej zorganizowanej 27 czerwca zabrakło jednak przedstawicieli samorządu, którym w związku z tym nie mogliśmy zapytać o horyzont czasowy takiej operacji. Obecnie wydaje się ona bardzo odległa.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław: Z Urbancard koleją. Wraca wspólny bilet

Komunikacja

Wrocław: Z Urbancard koleją. Wraca wspólny bilet

Bartosz Chochołowski 27 czerwca 2024

Trójmiejska SKM z rekordem przewozów. Ma pieniądze z KPO

Przestrzeń

Trójmiejska SKM z rekordem przewozów. Ma pieniądze z KPO

inf. pras. PKP SKM w Trójmieście , oprac. ms. 04 maja 2024

Zobacz również:

Wrocław: Z Urbancard koleją. Wraca wspólny bilet

Komunikacja

Wrocław: Z Urbancard koleją. Wraca wspólny bilet

Bartosz Chochołowski 27 czerwca 2024

Trójmiejska SKM z rekordem przewozów. Ma pieniądze z KPO

Przestrzeń

Trójmiejska SKM z rekordem przewozów. Ma pieniądze z KPO

inf. pras. PKP SKM w Trójmieście , oprac. ms. 04 maja 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5