Świeżo ogłoszony przez Koleje Małopolskie przetarg opiewa na dostarczenie 15 autobusów elektrycznych – 4 klasy MIDI i 11 klasy MAXI – oraz infrastruktury ładowania wraz z koniecznymi do zarządzania i monitoringu systemami. Nie będą to pierwsze zeroemisyjne pojazdy we flocie Kolei i na pewno nie ostatnie w najbliższym czasie.
Przetarg został podzielony na trzy zadania, a oferty można składać do 11 kwietnia bieżącego roku. Warto przypomnieć, że Koleje Małopolskie nie ustają w rozwoju transportu zeroemisyjnego. Oprócz niniejszego przetargu będą również już niedługo mogły ogłosić konkurs na dostarczenie autobusów napędzanych wodorem, na które
otrzymają środki z KPO.
Autobusy MIDIW pierwszym zadaniu mowa o dostarczeniu 4 autobusów klasy MIDI o długości od 9 do 10,5 metra, szerokości od 2,4 do 2,55 metra oraz wysokości do 3,5 metra. Wymaga się co najmniej 55 miejsc, w tym 23 na miejscach siedzących. Zamawiający wymaga, aby pojazdy posiadały dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Autobusy mają być skonstruowane w sposób umożliwiający eksploatację w temperaturach od - 30ºC do +45ºC.
Silniki elektryczne mają być umieszczone w piastach kół osi napędowej o minimalnych parametrach: moc szczytowa/znamionowa [kW] – 2x 250/125, maksymalny moment obrotowy [Nm] – 2x 480. Wymagany jest silnik centralny o minimalnych parametrach: moc szczytowa/trwała [kW] – 210/150, maksymalny moment obrotowy [Nm] – 2100 Nm. 14.
Autobusy MAXIW drugim zadaniu mowa o dostarczeniu 4 autobusów klasy MAXI o długości od 11,5 do 12,5 metra, szerokości od 2,4 do 2,55 metra oraz wysokości do 3,5 metra. Wymaga się co najmniej 70 miejsc, w tym 35 na miejscach siedzących. Zamawiający wymaga, aby pojazdy posiadały dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Autobusy mają być skonstruowane w sposób umożliwiający eksploatację w temperaturach od - 30ºC do +45ºC.
Silniki elektryczne mają być umieszczone w piastach kół osi napędowej o minimalnych parametrach: moc szczytowa/znamionowa [kW] – 2x 250/125, maksymalny moment obrotowy [Nm] – 2x 480. Wymagany jest silnik centralny o minimalnych parametrach: moc szczytowa/trwała [kW] – 220/160, maksymalny moment obrotowy [Nm] – 2100 Nm. 14.
Wspólna specyfikacja technicznaZarówno autobusy MAXI jak i MIDI mają być wyposażone w magazyn energii wraz z układem jej uzupełniania, który powinien zapewnić możliwość ciągłej eksploatacji autobusu na liniach komunikacji regionalnej województwa Małopolskiego o parametrach zbliżonych do poniższych:
- Średnia prędkość eksploatacyjna: 28,5 km/h,
- Średnia długość linii: około 40 kilometrów.
Oba rodzaje autobusów mają być również wyposażone w urządzenia magazynujące energię elektryczną na potrzeby trakcyjne (tj, baterie, akumulatory, superkondensatory, inne), które muszą umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug-in przy użyciu ładowarki o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania magazynów energii zastosowanych w autobusie w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane magazyny energii w zakresie pojemności użytkowej w czasie nie dłuższym niż 5 godzin (ładowanie o mocy do 150 kW). Autobusy mają być wyposażone w jedną sztukę gniazda plug-in zlokalizowaną nad 1 osią z prawej strony.
Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub większych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów.
Pojazdy mają być wyposażone w ogrzewanie, klimatyzację i wentylację, a także system informacji pasażerskiej i monitoringu.
Infrastruktura ładowaniaPrzedmiotem zamówienia w trzecim zadaniu jest dostawa, montaż i uruchomienie kompletnej infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych wraz z systemem dynamicznego zarządzania ładowaniem pojazdów oraz systemem monitoringu stacji ładowania. Zamawiający wskazał trzy lokalizacje do instalacji łącznie 18 punktów ładowania.
Pierwsza (10 punktów ładowania) i druga (6 punktów ładowania) lokalizacja wymagają infrastruktury ładowania autobusów opartej na strukturze jednostek mocy (power unit) oraz satelitach. Trzecia (2 punkty ładowania) lokalizacja natomiast infrastruktury ładowania autobusów oparta na strukturze stacjonarnej ładowarki dwustanowiskowej o mocy minimum 160 kW (dopuszcza się jednak też rozwiązanie oparte na strukturze jednostki/ek mocy (power unit) oraz satelitach).
Infrastruktura ładowania w danej lokalizacji musi zapewniać zdolność do ładowania pojazdów z mocą sumaryczną nie mniejszą niż: 800 kW w pierwszej lokalizacji, 500 kW w drugiej lokalizacji oraz 160 kW w trzeciej.
Warunki udziału w przetargu, terminy i kryteria ocenO udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu oraz którzy spełniają następujące warunki zdolności technicznej lub zawodowej:
- Dla pierwszego zadania Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał dostawy co najmniej 5 szt. fabrycznie nowych autobusów zasilanych energią elektryczną będących pojazdami kategorii M3.
- Dla drugiego zadania Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał dostawy co najmniej 2 szt. fabrycznie nowych autobusów zasilanych energią elektryczną będących pojazdami kategorii M3.
- Dla trzeciego zadania Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał dostawy co najmniej 5 szt. fabrycznie nowych ładowarek do autobusów elektrycznych.
W przypadku składania oferty na obydwa zadania (Zadanie 1 i Zadanie 2), wystarczające jest wykazanie wykonania dostawy fabrycznie nowych autobusów zasilanych energią elektryczną będących pojazdami kategorii M3 w liczbie co najmniej 5 sztuk.
Oceniając oferty w zadaniu 1 i 2 Koleje Małopolskie będą kierować się przede wszystkim ceną oferty brutto (60%) oraz warunkami technicznymi proponowanych pojazdów (40%). W przypadku zadania 3 kryteria będą takie same, ale o innym procentowym rozłożeniu wagi – 80% dla ceny i 20% dla warunków technicznych.
Przedmiot zamówienia zostanie zrealizowany w terminie do 29 maja 2026 r. w zakresie każdego z zadań.