Małopolski przewoźnik regionalny ogłosił przetarg na dostawę dwóch autobusów podmiejskich. Będzie to pierwszy krok do rozbudowy sieci Autobusowych Linii Dowozowych, które – w przeciwieństwie do obecnie działających w okolicy Wieliczki – mają być obsługiwane własnymi siłami KMŁ. Termin otwarcia ofert wyznaczono na 8 września.
Jak wynika z udostępnionej dokumentacji, pojazdy mają być nowymi (wyprodukowanymi nie wcześniej, niż w 2020 r.) dwuosiowymi autobusami niskowejściowymi o charakterystyce podmiejskiej. Ich długość ma wynosić od 10,5 do 12,5 m. Minimalna pojemność to 70 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. We wnętrzu musi znajdować się co najmniej jedno miejsce dla podróżnego na wózku inwalidzkim. Drzwi (w układzie 1-2-0 lub 2-2-0) mają być pozbawione stopni, a środkowe – wyposażone dodatkowo w rampę.
Wymagane wyposażenie wnętrza to m. in. klimatyzacja całopojazdowa i siedzenia z wysokim oparciem. Przestrzeń pasażerska ma być monitorowana. Do dyspozycji pasażerów będą co najmniej 4 ładowarki USB umieszczone w poręczach lub ścianach bocznych. Nadajnik sygnału GPS ma pozwalać na ustalenie lokalizacji konkretnego autobusu.
Silniki mają spełniać normę czystości spalin Euro VI. Ich moc musi wynosić co najmniej 230 kW. Zamawiający oczekuje zastosowania sześciobiegowej, ręcznej skrzyni biegów. Okres gwarancji na cały pojazd ma wynosić 2 lata, a na powłoki lakiernicze – dwa razy tyle.
Autobusy mają zostać wykorzystane do obsługi sieci Autobusowych Linii Dowozowych, którą przewoźnik zamierza rozszerzać. W kwietniu bieżącego roku prezes KMŁ Tomasz Warchoł
zapowiadał na łamach "Rynku Kolejowego" uruchomienie do końca 2022 r. aż 12 nowych tras autobusowych. Mają one zostać zintegrowane z pociągami nie tylko pod względem rozkładowym, ale i taryfowo – z wykorzystaniem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Małopolski samorząd wojewódzki zamierza przy tym skorzystać ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.