MMI pozyskało ponad 30 milionów złotych na dalszy rozwój i opracowanie nowych modeli autobusów, zarówno elektrycznych jak i wodorowych. Nad jakimi pojazdami pracuje firma?
Obecna na rynku od ponad dekady spółka MMI pozyskała 33,36 miliona złotych finansowania od funduszu Vinci. Polska firma jest jednym z liderów w kategorii producentów małych i średnich autobusów w naszym kraju, a jej pojazdy trafiają też m.in. na rynek włoski oraz francuski. Kapitał pozyskany od Vinci zostanie wykorzystany przez MMI do stworzenia autobusów elektrycznych w trzech wariantach, obejmujących pojazdy niskowejściowe, niskopodłogowe oraz normalnopodłogowe. Opracowanie technologii w zakresie napędów zeroemisyjnych, konstrukcji podwozia i nadwozia oraz własnego designu, pozwolą rodzinnej firmie ze Słupska umocnić swoją pozycję w Polsce oraz Europie Zachodniej. Plany MMI obejmują także stworzenie minibusa elektrycznego zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym oraz budowę nowoczesnej hali produkcyjnej pozwalającej na dwukrotne zwiększenie wolumenu produkowanych pojazdów.
Choć, zarówno w Polsce, jak i na świecie obserwujemy coraz więcej autobusów miejskich z napędem elektrycznym lub hybrydowym, wciąż dotyczy to przeważnie głównych linii w dużych miastach. Wyzwaniem pozostaje obsługa mniej zatłoczonych połączeń nocnych, komunikacji w obrębie ścisłych centrów miast, a także transport w mniejszych miejscowościach, szczególnie tych zlokalizowanych na terenach górskich i podgórskich oraz wiejskich. Odpowiedź na te wyzwania chce zapewnić polski producent małych i średnich autobusów z Redzikowa, koło Słupska. Zatrudniająca ponad 70 osób, rodzinna firma MMI, zajmująca się do tej pory tworzeniem pojazdów zasilanych olejem napędowym oraz sprężonym gazem ziemnym, przygotowuje się do transformacji technologicznej i produkcji własnych pojazdów bezemisyjnych. Realizacji tego celu posłuży pozyskany niedawno kapitał w wysokości 33,36 miliona złotych od funduszu Vinci S.A.
– Pozyskany kapitał chcemy wykorzystać na stworzenie własnej marki małych i średnich autobusów elektrycznych, w tym modeli zasilanych wodorowym ogniwem paliwowym, w trzech wariantach - niskowejściowym, niskopodłogowym i normalnopodłogowym. W tym celu pracujemy nad technologią napędów zeroemisyjnych oraz innowacyjną konstrukcją podwozia i nadwozia. Nasze założenie skupia się na stworzeniu autobusów o jak najmniejszej masie własnej, aby maksymalnie zwiększyć ich zasięg. – komentuje Stanisław Zdrojewski, CEO MMI. – Opracowujemy m.in. nowy typ nadwozia wykonanego w technologii kompozytowej, tj. szkieletowo-laminatowej, którego masa zostanie znacznie obniżona w odniesieniu do tradycyjnej konstrukcji, opartej na szkielecie stalowo-aluminiowym. W dalszej kolejności zakładamy opracowanie układu napędowego z wykorzystaniem silników synchronicznych umieszonych w piastach kół osi napędowej, co pozwoli uprościć układ przeniesienia napędu i zwiększając jego sprawność i bezawaryjność. Kolejnym krokiem naszych prac będzie stworzenie autobusu zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym, a także budowa nowoczesnej hali produkcyjnej pozwalającej na dwukrotne zwiększenie aktualnego wolumenu produkowanych pojazdów. – dodaje Stanisław Zdrojewski.
MMI, który tylko w zeszłym roku zanotował 3-krotną poprawę swoich wyników finansowych, przekraczając 70 mln złotych przychodów ze sprzedaży, zakłada, że w ciągu maksymalnie trzech lat będzie posiadać już pełną gamę minibusów, co doskonale pozwoli im wpisać się w potrzeby rynkowe w Europie. Rozwój technologiczny i nowy rodzaj pojazdów, pozwoli spółce umocnić swoją pozycję na rynku polskim oraz rozszerzyć działalność i aktualną ofertę we Włoszech, Francji, Niemczech, Szwajcarii oraz Skandynawii. – Przyjęty przez spółkę harmonogram rozwoju oferty autobusów miejskich, międzymiastowych oraz szkolnych świetnie wpisuje się w oczekiwania rynkowe, związane m.in. z regulacjami unijnymi dotyczącymi bezemisyjnego transportu miejskiego. Elektryczne minibusy MMI będą jednymi z niewielu tego typu pojazdów produkowanych w Europie oraz jednymi z dwóch w przypadku minibusów zasilanych wodorowym ogniwem paliwowym. Opracowany przez ich zespół B+R, we współpracy z zewnętrznymi konsultantami, projekt nadwozia stanowi innowację na skalę europejską, co pozwoli spółce walczyć o silną pozycję na międzynarodowym rynku. – komentuje Piotr Woliński, prezes zarządu Vinci S.A. – Nasza inwestycja w projekt MMI wpisuje się w misję i założenia, jakie Bank BGK powierzył Vinci, tj. rozwijanie technologii wspierających zrównoważony rozwój oraz transformację technologiczną w naszym regionie. – dodaje Piotr Woliński.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.