MZK ponownie próbuje kupić trzy tramwaje o długości do 30 metrów. Na dostawy przeznaczono około dwóch lat.
MZK Grudziądz ponowił przetarg na dostawę nowych tramwajó
w. Przewoźnik ponownie kupuje trzy tramwaje wieloczłonowe, w pełni lub częściowo niskopodłogowe “o nowoczesnej konstrukcji i wysokiej jakości”. Tramwaje mają mieć maksymalnie 30 metrów długości (licząc ze zderzakami) i muszą być co najmniej dwuczłonowe, z co najmniej jednym członem niskopodłogowym. Szerokość pudła tramwaju ma mieścić się w przedziale 2,350-2,4 metra. Wagony mają zabierać na pokład minimum 170 pasażerów, z czego co najmniej 30 na miejscach siedzących. Przewidziano również miejsce dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, które ma zostać umiejscowione “w członie z obniżoną podłogą”
Udział niskiej podłogi ma wynosić minimum 20% całkowitej powierzchni podłogi tramwaju, skonstruowany w jednym integralnym fragmencie, który dodatkowo nie może być przedzielony częścią z wysoką podłogą. MZK dopuszcza, żeby zamawiane wagony miały więcej niż jeden niskopodłogowy człon, z możliwością ich przedzielenia członem z wysoką podłogą.
Zamawiający rozumie niską podłogę jako podłogę o wysokości nie większej niż 35 cm nad główką szyny w strefie drzwi, nie większej niż 38 cm w pozostałych strefach z zastrzeżeniem, że jeśli w strefie niskopodłogowej występują wózki, to wysokość podłogi nad wózkami nie może przekroczyć 52 centymetrów. Każda ze stref niskopodłogowych ma być wyposażona w osobne drzwi. Drzwi w potencjalnej strefie z wysoką podłogą mogą znajdować się na wysokości maksymalnie 45 centymetrów.
Przewidziano zastosowanie co najmniej 5 drzwi, odskokowo-uchylnych lub uchylno-obrotowych na zewnątrz wagonów. Zamawiający podkreśla też wyraźnie, że preferuje wózki skrętne, natomiast nie jest to obligatoryjny wymóg zapisany w dokumentacji.
Nowe tramwaje mają być wyposażone w monitoring wizyjny, system zliczania pasażerów oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Wagony mają mieć zamontowane ograniczenie prędkości do 55 km/h. Pojazdy będą też klimatyzowane oraz ogrzewane.
Realizacja zamówienia ma nastąpić do 30 października 2026 roku.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat dostarczył dwie nieeksploatowane sztuki jednokierunkowych tramwajów niskopodłogowych, które były fabrycznie nowe i niskopodłogowe lub częściowo niskopodłogowe i przystosowane do zasilania napięciem stałym o znamionowej wartości 600V (+30% - 20%) oraz posiadających mikroprocesorowe sterowanie i napęd oparty o technikę prądu przemiennego. Zamawiający nie wymaga, aby oba tramwaje zostały dostarczone w ramach jednego zamówienia.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60%, ocena rozwiązań technicznych - 30% oraz ocena warunków gwarancji - 10%. Jedynym kryterium zaliczającym się do rozwiązań technicznych jest wymóg zastosowania wózków skrętnych o kącie obrotu powyżej 10%. Jeśli oferowany tramwaj spełni to kryterium otrzyma maksymalną liczbę punktów, natomiast brak jego spełnienia oznaczać będzie otrzymanie zera punktów.