Dzięki współpracy MPK Poznań i MPK w Krakowie w sezonie 2024 po Poznaniu będzie kursował unikalny wagon typu K. Poznań tymczasem udostępni niezwykle popularny wagon 102Na czyli „Księżniczkę”.
– To efekt rozpoczętej dwa lata temu współpracy krakowskiego przewoźnika i MPK w Poznaniu. Spółki zdecydowały wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami. W ubiegłym roku po Krakowie kursował poznański „sanocki” wagon ND o numerze taborowym 436, natomiast do Poznania przyjechał skład unikalnych wagonów KSW. W tym roku do Krakowa pojechał wagon 102Na czyli „Księżniczka”, a my będziemy mogli wozić pasażerów wagonem Typu K. – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
Trasa linii H: RATAJCZAKA (przystanek na ul. Ratajczaka przy Bibliotece Uniwersyteckiej)– 27 grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Roosevelta – most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Al. Marcinkowskiego – 27 GRUDNIA. (brak przystanków pośrednich na trasie).
Historia wagonów Typu K sięga 1938 roku, kiedy to dla warszawskich tramwajów zamówiono 60 nowoczesnych wagonów, które według nomenklatury tramwajów warszawskich otrzymały oznaczenie „K”. Duże, niemal dwunastometrowe wagony wyposażono w równie duże, podwójne drzwi ułatwiające wymianę pasażerów. Wnętrze odpowiadało ówcześnie obowiązującym trendom estetycznym – zrezygnowano z mosiądzu i zastosowano materiały pokryte chromem lub aluminium. Białe elementy na tle ciemno-czerwonego wnętrza i tapetowanych w podobnym kolorze ścian rozświetlały wnętrze. Zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami wszystkie okna przedziału pasażerskiego wyposażono w żaluzje na wypadek zaciemnienia w przypadku wybuchu wojny.
Zamówienie podzielono pomiędzy dwie fabryki: 20 sztuk w Danziger Wagonfabrik AG w Gdańsku (skąd pochodziła cała dokumentacja wagonu), 40 sztuk konsorcjum Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura SA w Chorzowie.
Przed wrześniem 1939 roku, czyli przed wybuchem wojny, żaden wagon nie został dostarczony do zamawiającego. Przygotowane do wysyłki tramwaje oraz będące w trakcie budowy wagony, mimo zapłaty przez Warszawę, skierowano do Berlina. Wagony, z braku dostępu materiałów, produkowano do wiosny 1941 roku. Po zakończeniu wojny w 1945 roku rewindykowano 51 wagonów ocalałych z pożogi Berlina. Część będącą w dobrym stanie, po ponownym przekuciu rozstawu skierowano do ruchu, pozostałe przekazano do remontu w zakładach Cegielskiego w Poznaniu i wytwórcy – Huty Królewskiej w Chorzowie. Tramwaje, z uwagi na wojenny okres eksploatacji nazywane „berlinkami” oznaczono numerami od 401 wzwyż. Eksploatowano je do lat siedemdziesiątych w ruchu liniowym, a następnie sporą część przebudowano na pojazdy techniczne.
Wagon K nr 437 (w Berlinie oznaczony jako TF 3940) wyprodukowany został w 1941 roku, a użytkowany był do 1969 roku do ruchu pasażerskiego. Przez kolejne trzy dekady wykorzystywany był jako pług. We wrześniu 2017 zakupiony został przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, które zdecydowało się na sprowadzenie wagonu i powiększenie kolekcji pojazdów komunikacji miejskiej. Powodem takiego przedsięwzięcia jest miejsce w polskiej historii tego typu pojazdu. Kolorystyka wagonu odpowiada malowaniu jakie wagony otrzymałby po dostarczeniu zamówienia w 1939 roku.
Do Krakowa wyjechał natomiast będący własnością MPK Poznań niezwykle popularny wagon 102Na „Księżniczka” – ostatni w Poznaniu wagon typu 102Na. W latach 1970-1973 Poznań otrzymał 65 takich wagonów. Jeździły one na liniach w latach 1970-2013. Przegubowiec 71 został wyprodukowany w chorzowskim Konstalu w końcu 1972 roku, od 2013 r. jest wagonem historycznym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.