Po Tampere również Vantaa przymierza się do budowy własnej sieci tramwajowej. W maju rada miasta zdecydowała o realizacji pierwszej fazy projektu. Pierwsze prace zaplanowano jesienią2024 roku, a zakończenie inwestycji w 2029 roku.
Do niedawna system tramwajowy w Finlandii był obecny jedynie w stolicy – w Helsinkach. Jednak od sierpnia 2021 roku do tego grona
dołączyło także Tampere. Wszystko wskazuje na to, że swój system tramwajowy chce budować również Vantaa, która leży na północ od Helsinek.
Rada miasta Vantaa zdecydowała na posiedzeniu 22 maja o realizacji pierwszej linii tramwajowej w mieście. Powstać miałby odcinek o długości około 19,3 kilometra (z czego 500 metrów w samych Helsinkach). Trasa biec będzie z lotniska Helsinki-Vantaa przez Jumbo i Tikkurila do Hakunila, a stamtąd przez Länsimäki do stacji metra Mellunmäki w Helsinkach. Oprócz budowy tramwaju, w ramach projektu kompleksowo odnowione zostanie otoczenie wzdłuż trasy tramwajowej – w tym pasy ruchu, ścieżki rowerowe, chodniki i tereny zielone. Powstać ma 27 przystanków ze średnimi odstępami co 800 metrów. Częstotliwość połączeń ma wynosić w godzinach szczytu 7,5 minuty, a w pozostałych częściach dnia – od 10 do 20 minut. Kursowanie linii zaplanowano między 4:30 rano a 1:30 w nocy. Tramwaje mają osiągać prędkość 70 km/h, a ich przepustowość liczona jest na 31 tys. pasażerów dziennie.
Całkowity koszt budowy linii tramwajowej w mieście Vantaa to 606 mln euro, z czego udział miasta będzie wynosić 414 mln euro. Państwowa dotacja ma pokryć 30 proc. całkowitych kosztów, czyli ok. 177 mln euro. Na razie trwają negocjacje przed zawarciem kontraktu. Wkład finansowy Finlandii ma zostać potwierdzony umową dopiero wczesną jesienią 2023 r. Zgodnie z decyzją rady miasta budowa tramwaju może ruszyć dopiero po potwier
dzeniu przez państwo przekazania środków finansowych na projekt tramwajowy.
Koszty budowy tramwaju zostaną w większości pokryte z kredytu. Miasto jednak szacuje, że projekt przyniesie wymierne i długofalowe korzyści dla mieszkańców oraz budżetu miasta. Wskazuje się przede wszystkim na rosnące wpływy ze sprzedaży i wynajmu gruntów położonych przy przyszłej linii tramwajowej. Co więcej, urzędnicy podkreślają, że tramwaje będą odpowiedzią na rosnące potrzeby rozwijającego się miasta, a wpływy podatkowe dzięki nowym mieszkańcom i rosnącej liczbie nowych miejsc pracy pozwolą na pokrycie kosztów obsługi nowego środka transportu. Szacuje się, że po realizacji inwestycji w mieście może pojawić się 60 tys. nowych mieszkańców i 30 tys. nowych miejsc pracy.
– Tramwaj to inwestycja w przyszłość miasta Vantaa. Połączy on region i umożliwi zrównoważony rozwój poprzez rozwinięcie już istniejącej struktury miejskiej. Gospodarka Vantaa ma stabilne podstawy. Nasz wolumen kredytowy jest najniższy od kilkunastu lat, a baza kredytowa na mieszkańca jest poniżej średniej krajowej i średniej dla dużego miasta. Możemy sobie pozwolić na zaciągnięcie kredytu na wdrożenie tramwaju, a jednocześnie kontynuować inne inwestycje budowlane: szkoły, przedszkola, ulice i parki. Co roku inwestujemy w budowę około 130 milionów euro i możliwe jest, że będziemy kontynuować ten poziom inwestycji również podczas budowy tramwaju – komentuje Ritva Viljanen, burmistrzyni miasta.
Podobnie jak inne projekty lekkiej kolei w Finlandii, realizacja tramwaju w Vantaa będzie realizowana wieloetapowo. Rozpoczęcie prac budowlanych poprzedzone zostanie fazą przetargową trwającą od jesieni 2023 do wiosny 2024 roku. Następnie rozpocznie się budowa linii tramwajowej. Inaugurację zaplanowano na 2029 rok – po pięcioletniej fazie budowy oraz testów.
mat. vantaa.fi