Gdy wydawało się, że wszystko jest na dobrej drodze do zawarcia umowy z nowym wykonawcą rozbudowy sieci tramwajowej w Olsztynie, odwołanie od niedawnego wyroku KIO złożył jeden z konkurentów – konsorcjum firm Mirbud wraz z Kobylarnią. Prawdopodobnie ponownie wstrzyma to działania miasta i utrudni realizację inwestycji.
Konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia nie odpuszcza w olsztyńskim przetargu na rozbudowę sieci tramwajowej o dodatkowych 6 km torowiska. Wcześniej oferent ten złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, w którym tłumaczył, że wybrany przez Olsztyn nowy wykonawca – konsorcjum firm Polimex oraz Trakcja – nie spełnia warunków udziału w postępowaniu. KIO oddaliła te zarzuty, ale nie usatysfakcjonowało to odwołujących się firm. – Konsorcjum Mirbud SA w Skierniewicach i Kobylarnia SA w Kobylarni złożyło w dniu 19 lutego 2021 roku skargę od wyroku Krajowej Izby Odwoławczej – podaje. Skargą, w myśl znowelizowanych przepisów o prawie zamówień publicznych, zajmie są teraz Sąd Okręgowy w Warszawie.
Przypomnijmy, że we wcześniejszym odwołaniu, jak wyjaśniała wcześniej Katarzyna Prowadzisz, rzeczniczka prasowa Krajowej Izby Odwoławczej, Mirbud wniósł uwagi, że jeden z partnerów, wchodzących w skład konsorcjum Polimex oraz Trakcja, nie wykonał w stopniu istotnym wcześniejszych umów z przyczyn leżących po jego stronie, co doprowadziło do rozwiązania wielu kontraktów. Zapewne chodziło o problematyczne i licznie opóźnione zlecenia realizowane przez Trakcję. Kolejnym zarzutem w stronę Polimexu i Trakcji było wprowadzenie zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji dotyczących pozacenowych kryteriów osobowych oceny ofert oraz wymaganej kadry.
Jak informuje Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Olsztynie, do miasta nie wpłynęła jeszcze oficjalna informacja o złożonej skardze. Pozew wnoszony jest do sądu za pośrednictwem KIO. – Na razie nie mamy dokumentów, więc za wcześnie jest by mówić o planie działania. Prawdopodobnie poczekamy na podpisanie umowy z wykonawcą do czasu wyroku sądu – dodaje rzeczniczka.
Tymczasem warto przypomnieć, że trwa kontrola uprzednia dla projektu rozbudowy sieci tramwajowej w Olsztynie. Miasto 26 stycznia
wysłało już dokumenty do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. To ostatni formalny krok przed podpisaniem z wykonawcą umowy. Wybrana przez miasto oferta w przetargu opiewa na wartość nieco ponad 403 mln zł. Realizacja zadania ma potrwać ok. 26 miesięcy od daty zawarcia umowy. Łatwo więc policzyć, że jakiekolwiek opóźnienia mogą zachwiać i tak już napiętym terminarzem, zwłaszcza, że inwestycja odbędzie się przy współudziale środków unijnych, które trzeba rozliczyć do końca 2023 roku.